REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Mleczarstwo musi urozmaicić i rozszerzyć ofertę

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 23-01-2014, 09:59
Mleczarstwo musi urozmaicić i rozszerzyć ofertę
Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE S.A.

W roku 2014 najważniejsze dla branży będzie powrót rynku krajowego do obserwowanych wcześniej tendencji tj. wzrostu sprzedaży i żądania rozszerzenia i urozmaicenia oferty. Podobnie może być w zakresie zamówień ze strony partnerów unijnych. Prawdopodobnie, przykładem lat poprzednich, wielu producentów znajdzie rynki zbytu w krajach traktowanych do tej pory jako odległe i nieco egzotyczne - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE S.A.

REKLAMA

Jego zdaniem, dzięki lepszej sprzedaży większość podmiotów branży zdoła odnowić zasoby finansowe przetrzebione w okresie słabszej koniunktury. Zdecydowanie mniej podmiotów będzie miało problemy w prowadzeniu bieżącej działalności, mniej też będzie upadków firm.

Jak zauważa Piotr Soroczyński, przełom lat 2012 i 2013 był chyba najtrudniejszym czasem dla polskiej gospodarki w całym okresie po transformacji ustrojowej. Problemem było nie tylko znaczące ograniczenie tempa wzrostu gospodarczego, ale i zmiana struktury owego wzrostu. - Po raz pierwszy doświadczyliśmy stagnacji, a nawet lekkiego spadku w zakresie spożycia indywidualnego. Na nasze problemy nałożyła się stagnacja, a nawet recesja notowana w większości krajów Unii Europejskiej oraz silne ograniczenie tempa wzrostu u naszych wschodnich partnerów - mówi główny ekonomista KUKE.

Podkreśla, że klient tak krajowy, jak i zagraniczny, zmuszony był do bardzo radykalnego ograniczenia wydatków. Dotyczyło to również środków przeznaczanych na żywność, a w niej przede wszystkim zakupów dotyczących artykułów bardziej wyszukanych, przetworzonych, nie uznawanych za podstawowe. Szczególnie dotknęło to branżę mleczarską. Tempo wzrostu sprzedaży uległo redukcji z kilkunastoprocentowego do ledwie tylko wyrównującego poziom inflacji.

Odbiło się to wyraźnie na wynikach przedsiębiorstw, dotychczas wszak działających w warunkach stopniowo rosnącego popytu i będących adresatem żądań ze strony rynku nakierowanych na rozszerzanie i urozmaicanie oferty. Istotnie obniżyły się płynności i rentowność prowadzonej działalności. W konsekwencji miały też miejsce obniżenie tempa rotacji zapasów, zwiększenie zatorów płatniczych i wypadnięcie z rynku części podmiotów.

- Chwili uwagi wymaga też omówienie wpływu zmian popytu zagranicznego na kondycję branży. Spadek zamówień dotknął przede wszystkim podmioty średnie (zatrudniające między 10 a 50 osób). To one bowiem miały zdecydowanie wyższy udział sprzedaży eksportowej. Jeszcze w roku 2011 wyraźnie przekraczał on 30 proc., by w drugiej połowie roku 2012 spaść poniżej tego poziomu. Podmioty duże (zatrudniające powyżej 50 osób) również odczuły spadek zamówień zagranicy ale w całości ich działalności nie był to impuls szczególnie widoczny - uważa Piotr Soroczyński, gdyż udział sprzedaży eksportowej po zmniejszeniu się w roku 2011 do nieco poniżej 11 proc. w roku 2012 i 2013 nieśpiesznie rósł.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (24 925) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH