Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Mleczarstwo musi urozmaicić i rozszerzyć ofertę

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 23-01-2014, 09:59
Mleczarstwo musi urozmaicić i rozszerzyć ofertę
Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE S.A.

W roku 2014 najważniejsze dla branży będzie powrót rynku krajowego do obserwowanych wcześniej tendencji tj. wzrostu sprzedaży i żądania rozszerzenia i urozmaicenia oferty. Podobnie może być w zakresie zamówień ze strony partnerów unijnych. Prawdopodobnie, przykładem lat poprzednich, wielu producentów znajdzie rynki zbytu w krajach traktowanych do tej pory jako odległe i nieco egzotyczne - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE S.A.

Jego zdaniem, dzięki lepszej sprzedaży większość podmiotów branży zdoła odnowić zasoby finansowe przetrzebione w okresie słabszej koniunktury. Zdecydowanie mniej podmiotów będzie miało problemy w prowadzeniu bieżącej działalności, mniej też będzie upadków firm.

Jak zauważa Piotr Soroczyński, przełom lat 2012 i 2013 był chyba najtrudniejszym czasem dla polskiej gospodarki w całym okresie po transformacji ustrojowej. Problemem było nie tylko znaczące ograniczenie tempa wzrostu gospodarczego, ale i zmiana struktury owego wzrostu. - Po raz pierwszy doświadczyliśmy stagnacji, a nawet lekkiego spadku w zakresie spożycia indywidualnego. Na nasze problemy nałożyła się stagnacja, a nawet recesja notowana w większości krajów Unii Europejskiej oraz silne ograniczenie tempa wzrostu u naszych wschodnich partnerów - mówi główny ekonomista KUKE.

Podkreśla, że klient tak krajowy, jak i zagraniczny, zmuszony był do bardzo radykalnego ograniczenia wydatków. Dotyczyło to również środków przeznaczanych na żywność, a w niej przede wszystkim zakupów dotyczących artykułów bardziej wyszukanych, przetworzonych, nie uznawanych za podstawowe. Szczególnie dotknęło to branżę mleczarską. Tempo wzrostu sprzedaży uległo redukcji z kilkunastoprocentowego do ledwie tylko wyrównującego poziom inflacji.

Odbiło się to wyraźnie na wynikach przedsiębiorstw, dotychczas wszak działających w warunkach stopniowo rosnącego popytu i będących adresatem żądań ze strony rynku nakierowanych na rozszerzanie i urozmaicanie oferty. Istotnie obniżyły się płynności i rentowność prowadzonej działalności. W konsekwencji miały też miejsce obniżenie tempa rotacji zapasów, zwiększenie zatorów płatniczych i wypadnięcie z rynku części podmiotów.

- Chwili uwagi wymaga też omówienie wpływu zmian popytu zagranicznego na kondycję branży. Spadek zamówień dotknął przede wszystkim podmioty średnie (zatrudniające między 10 a 50 osób). To one bowiem miały zdecydowanie wyższy udział sprzedaży eksportowej. Jeszcze w roku 2011 wyraźnie przekraczał on 30 proc., by w drugiej połowie roku 2012 spaść poniżej tego poziomu. Podmioty duże (zatrudniające powyżej 50 osób) również odczuły spadek zamówień zagranicy ale w całości ich działalności nie był to impuls szczególnie widoczny - uważa Piotr Soroczyński, gdyż udział sprzedaży eksportowej po zmniejszeniu się w roku 2011 do nieco poniżej 11 proc. w roku 2012 i 2013 nieśpiesznie rósł.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 798) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH