Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Mleczarze powinni szukać swojej szansy na rynkach Azji Południowo-Wschodniej

  • www.portalspozywczy.pl
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 10-08-2015, 18:33
Mleczarze powinni szukać swojej szansy na rynkach Azji Południowo-Wschodniej
Marta Skrzypczyk, koordynator analityków agrobiznesu BZ WBK, fot.żelaznastudio

Zdaniem ekspertów BZ WBK wiele wskazuje na to, że na tradycyjnych, pozaunijnych rynkach zbytu dla Polski, tj. krajach Bliskiego Wschodu, WNP i Afryki Północnej popyt nie będzie rósł wystarczająco szybko, aby całkowicie zagospodarować nadwyżki mleka, jakie pojawią się w UE po zniesieniu kwot. W tej sytuacji, poza oczywistą współpracą z Chinami, warto zintensyfikować działania prowadząc e do wzrostu wysyłek do największych krajów Azji Południowo-Wschodniej.

Według Marty Skrzypczyk, koordynator analityków agrobiznesu BZ WBK zniesienie kwot mlecznych w UE zbiegło się w czasie z niską dochodowością chowu krów, co w najbliższych miesiącach będzie ograniczało wzrostowe tendencje w produkcji mleka. Niemniej, biorąc pod uwagę warunki klimatyczno-przyrodnicze, dostępność ziemi oraz kapitału oceniamy, że w Polsce w najbliższych latach istnieje potencjał do przyrostu skupu mleka w wysokości 0,5 ton rocznie.

Przy dość stabilnej konsumpcji mleka oznacza to konieczność silniejszego ukierunkowania się na eksport artykułów mlecznych.

- Wiele wskazuje na to, że na tradycyjnych, pozaunijnych rynkach zbytu dla Polski, tj. krajach Bliskiego Wschodu, WNP i Afryki Północnej popyt nie będzie rósł wystarczająco szybko, aby całkowicie zagospodarować nadwyżki mleka, jakie pojawią się w UE po zniesieniu kwot. W tej sytuacji, poza oczywistą współpracą z Chinami, warto zintensyfikować działania prowadząc e do wzrostu wysyłek do największych krajów Azji Południowo-Wschodniej (Indonezja, Filipiny, Malezja, Wietnam i Tajlandia) – tłumaczy Marta Skrzypczyk, koordynator analityków agrobiznesu BZ WBK.

Według Marty Skrzypczyk jest to region, gdzie w ostatniej dekadzie wolumen importu artykułów mlecznych przyrastał rocznie o 4 proc. (w ekwiwalencie mleka). - Biorąc jednak pod uwagę globalne standardy, konsumpcja przetworów mleczarskich pozostaje niska. Według ostatnich dostępnych informacji spożycie mleka na osobę wahało się od 8 kilogramów rocznie na Filipinach, poprzez 30 kilogramów w Tajlandii, do 51 kilogramów w Malezji. Dla porównania w krajach rozwiniętych regionu, np. Japonii, konsumpcja sięga 85 kilogramów (wszystko w przeliczeniu na mleko surowe).

Zdaniem ekspertki BZ WBK podstawowym czynnikiem sprzyjającym wzrostowi spożycia artykułów pochodzenia zwierzęcego jest rosnąca zamożność społeczeństw, czego miernikiem może być PKB. W latach 2010-2014 tempo jego wzrostu w krajach Azji Południowo-Wschodniej przekraczało 5 proc. rocznie (wyjątkiem była Tajlandia). Według prognoz Banku Światowego podobna dynamika utrzyma się także w latach 2015-2017. Najszybciej rozwijać będą się Filipiny (o około 6,5 proc. rocznie) i Wietnam (o około 6,3 proc. rocznie), ale także Indonezja (o ponad 5 proc. rocznie).

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU
partner serwisu partner serwisu partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 109) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.