REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Mleczarze: Usługi dodatkowe świadczone przez sieci powinny być ekwiwalentne dla obu stron

  • Autor: portalspozywczy.pl / KZSM
  • Data: 04-11-2009, 11:58
Mleczarze: Usługi dodatkowe świadczone przez sieci powinny być ekwiwalentne dla obu stron

W praktyce handlowej może zaistnieć konieczność ponoszenia opłat za usługi dodatkowe, które będą stymulowały obrót w sposób korzystny dla dostawcy jak i sieci. Lecz na bazie dotychczasowych doświadczeń trzeba określić te usługi, które powinny być dobrowolne oraz ekwiwalentne dla obu stron, a ich wykonanie powinno być udokumentowane ze wskazaniem kosztów ich wykonania - stwierdzili mleczarze podczas spotkania z przedstawicielami sieci handlowych.

REKLAMA

Opłaty dodatkowe, potocznie zwane półkowymi, ponoszone z tego tytułu przez dostawców sięgają od 20 do ponad 30 proc. wartości obrotów. To jest ta dodatkowa marża, którą realizują odbiorcy sieciowi.

Podczas spotkania, jakie odbyło się w Ministerstwie Rolnictwa 3 listopada organizacje mleczarskie zaprezentowały przedstawicielom handlu najbardziej palące problemy, jakie pojawiają się we wzajemnej współpracy. Mleczarze chcieli rozmawiać o stosowaniu przez sieci szeregu praktyk, które zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r. oraz czterema już orzeczeniami Sądu Najwyższego stanowią czyny nieuczciwej konkurencji.

Drugim tematem jaki organizacje mleczarskie chciałyby omówić z przedstawicielami handlu to umowy handlowe, które ich zdaniem, mają charakter umów adhezyjnych, gdzie widoczna jest nierówność stron, a sieci startując z pozycji siły wymuszają w praktyce podpisanie takiej umowy. Zdaniem mleczarzy obszerność i zawiłość przepisów stosowanych w umowach jest zbyt duża. A jakakolwiek próba zmian zapisów jest wręcz niemożliwa.

Trzecim problemem są terminy płatności, czyli stosowanie przez sieci klauzul w umowach, które umożliwiają wydłużanie terminów płatności poza obowiązujący ustawowy 30-dniowy okres. Dodatkowo, nawet marginalne błędy na fakturach stanowią pretekst do ich odrzucenia w celu dalszego wydłużenia terminu płatności o kolejne 30 dni.

Czwartym problemem jest kwestia kompensat - nagminne stało się stosowanie kompensat w rozliczeniach płatności za faktury dotyczące usług dodatkowych, których realizacja jest wątpliwa. Stosowanie kompensat wpływa bardzo negatywnie na utrzymanie płynności przez dostawców. Poprzez stosowanie kompensat skraca się ustalone terminy płatności. Nie ma przepływów pieniężnych pomiędzy stronami, a kompensata jest de facto kredytem kupieckim dla sieci. Stanowi to jeden z najpoważniejszych problemów do rozwiązania i zmiany.

Organizacje branżowe chciały także poruszyć kwestię wprowadzania marek własnych przez sieci bez możliwości udziału producenta w ich współwłasności.

Spotkanie zostało zorganizowane przez organizacje mleczarskie. Na spotkaniu omawiano główne problemy dotyczące współpracy przetwórców mleka z organizacjami i sieciami handlowymi.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 743) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH