Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Mleczna środa: Jakie są nastroje producentów mleka?

Sieci handlowe nie będą mogły sprzedawać mleka, jeśli mleczarnie go nie przetworzą. Jedni i drudzy są uzależnieni od rolników i od tego ile mleka wyprodukują. Z tego powodu warto przyjrzeć się nastrojom, jakie panują wśród nich.

Mleczna środa: Jakie są nastroje producentów mleka?
mleczna środa
fot. farmer.pl

Obraz wsi i rolnictwa bardzo się zmienił przez ostatnie 20-30 lat. W 1989 roku produkcją mleka zajmowało się 1,4 miliona gospodarstw, a teraz 420 tysięcy. To pokazuje skalę zmian, jakie przeobraziły tę branżę. Sytuacja w sektorze produkcji mleka nie jest stała i zmiany są stosunkowo częste i znaczne. Ceny mleka, jakie rolnicy otrzymują, zależne są od wielu zmiennych: sytuacji i polityki danej mleczarni, regionu i przede wszystkim sytuacji na globalnym rynku. Od połowy 2016 roku sytuacja jest dobra. Rok 2018 i początek bieżącego, mimo że ceny mleka w skupie są niższe niż w 2017, to są na stosunkowo dobrym poziomie. - Nastroje rolników na razie są dobre, ale to się może szybko zmienić. Rolnicy w większości oczekują coraz wyższych cen, a jak na razie nie ma na to widoków. Mam nadzieje, że ceny na tym poziomie, na którym znajdują się obecnie, utrzymają się przez większą część roku. To byłoby korzystne dla rolników – mówi Andrzej Minarczuk, prezes OSM Kosów Lacki.

Także Stanisław Duch, dyrektor w SM Mlekovita mówi, że nastroje są dobre. - Może nie płacimy najwyższych cen w kraju, ale płacimy regularnie i ceny są stabilne. Nasi dostawcy doceniają to – mówi dyrektor Duch.

Natomiast Wiesław Żebrowski, prezes zarządu Ciechanowskiej Spółdzielni Mleczarskiej mówi, iż rolnicy, obserwując tendencję rynkowe, obawiają się spadku ceny mleka.

Z danych przedstawionych przez Waldemara Brosia, prezesa Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, na seminarium Techmilk, wynika, że wartość sprzedaży mleka przez rolników w 2016 roku wyniosła 11.973 mln zł, ale już w 2017 roku - 15.730 mln zł, co daje wzrost na poziomie 31,4 proc.

W rozmowach z przedstawicielami branży przebija się jeszcze jeden temat, który wpływa na nastroje rolników. Problemem stają się ludzie z miast, którzy osiedlają się na wsi i terenach rolniczych. Nowym mieszkańcom przeszkadzają hałasy i zapachy wsi. Skarżą się policji, radnym i w rozmaity sposób utrudniają życia i pracę rolnikom. Problem jest na tyle poważny, że zajęła się tym Krajowa Rada Izb Rolniczych, która prowadzi kampanię informacyjną dla nowych mieszkańców wsi. Postuluje także wprowadzenie oświadczeń dla mieszkańców miast sprowadzających się na tereny wiejskie, iż znane są danej osobie warunki i specyfika warunków życia na terenach związanych z produkcją rolną i w związku z tym nie będzie występował z jakimikolwiek roszczeniami.

więcej informacji:

rolnicy RSS ALERT    /    producenci mleka RSS ALERT    /    produkcja mleka RSS ALERT    /    Waldemar Broś RSS ALERT    /    Andrzej Minarczuk RSS ALERT    /    Wiesław Żebrowski RSS ALERT    /    Krajowa Rada Izb Rolniczych RSS ALERT    /    Stanisław Duch RSS ALERT    /    nastroje rolników RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • Rolnik-matematyk 2019-03-06 09:39:15
    "Z danych przedstawionych przez Waldemara Brosia, prezesa Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, na seminarium Techmilk, wynika, że wartość sprzedaży mleka przez rolników w 2016 roku wyniosła 11,973 mln zł, ale już w 2017 roku - 15,730 mln zł, co daje dynamikę na poziomie – 131.4 proc." Nowy poziom matematyki? Ta dynamika r/r jak wynika z danych. To nie 131.4 tylko 31,4%. ;)
  • Mleczarz 2019-03-06 21:15:26
    Dobry artykuł. Przekrojowo opisuje temat. Jest dobrze ale widoki na jutro są złe.
  • Redakcja 2019-03-08 13:19:23
    Do Rolnik-matematyk: Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Już poprawione, Redakcja.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.133.84
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.