Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Mleczna środa: Połowa Polaków nie wie co oznacza, że produkt jest bez laktozy

Według EDA (European Dairy Association) na nietolerancję laktozy cierpi w Polsce 37 proc. dorosłych mieszkańców, a w UE od 4 proc. (Dania, Irlandia) do ponad 40 proc. (Estonia, Grecja, Włochy). Mimo to, młodzi Polacy maja słabą świadomość na ten temat.

Mleczna środa: Połowa Polaków nie wie co oznacza, że produkt jest bez laktozy
mleczna środa
Fot. Shutterstock

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 12-03-2019, 13:52

Rynek produktów bez laktozy stale rośnie. Globalna wartość rynku żywności bez laktozy wyniosła w 2015 r. 6,7 mld dolarów (tj. o 8 proc. więcej niż 2014), z czego 80 proc. przypada na produkty mleczarskie. W 2020 r. światowy rynek żywności bez laktozy będzie warty 8,8 mld dolarów, ze średniorocznym tempem wzrostu na poziomie 6 proc. Przez wiele mleczarni jest on postrzegany, jako bardzo przyszłościowy i mogący realnie przełożyć się na średni wzrost konsumpcji mleka.

Dr Maria Zuba-Ciszewska z Instytutu Ekonomii i Zarządzania na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II przeprowadziła badania na temat świadomości studentów na temat produktów bez laktozy. W prezentacji wyników badań, zwróciła uwagę, że w Polsce, mimo że od 30 lat jest przygotowana technologia opracowywania produktów bezlaktozowych, produkty te na szerszą skalę pojawiły się dopiero w 2015 roku. Do 2010 roku tylko cztery mleczarnie wprowadziły mleko bez laktozy do swojej oferty (SM Gostyń, OSM Garwolin, Polmlek, Candia Polska). Obecnie asortyment nabiału bez laktozy oferowany jest przez kilkanaście mleczarni i obejmuje nie tylko produkty podstawowe jak mleko, masło czy śmietanę, ale i bardziej przetworzone jak sery czy lody.

- Uwzględniając nowe trendy na rynku produktów mleczarskich celem pracy było zbadanie stanu wiedzy młodych konsumentów o innowacyjnych produktach mleczarskich tj. ekologicznych i bez laktozy – wyjaśnia dr. Zuba-Ciszewska. Badanie zostało przeprowadzone w maju 2018 roku. Poniższy tekst omawia tylko produkty bez laktozy.

Z badania wynika, że blisko połowa nie rozumie wyrażenia „bez laktozy” na produkcie mleczarskim. Połowa osób (47 proc.) nie wie co oznacza, że produkt mleczarski jest bez laktozy. Wśród osób, które odpowiedziały twierdząco na to pytanie najwięcej osób wskazało brak cukru/dwucukru (32,8 proc.), brak cukru mlecznego (20,8 proc.) lub bez cukru laktozy (3,2 proc.).

Kolejna grupa podała, że produkt taki spożywają osoby uczulone (4,8 proc.) na laktozę (11,2 proc.), ponieważ jest bez alergenu (13,6 proc.) a dokładniej bez cukru alergenu (4 proc.). Zatem dokładnych odpowiedzi zawierających wskazanie grupy docelowej takich produktów (dla osób uczulonych na laktozę lub bez cukru alergenu) było stosunkowo niewiele (15,2 proc.).

więcej informacji:

Maria Zuba-Ciszewska RSS ALERT    /    Katolicki Uniwersytet Lubelski RSS ALERT    /    mleko bez laktozy RSS ALERT    /    produkty bez laktozy RSS ALERT    /    laktoza RSS ALERT    /    rynek produktów bez laktozy RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • Stach 2019-03-13 11:35:37
    Po czym mogę poznać, czy jestem uczulony na laktozę?
  • czytelnik 2019-03-13 19:07:25
    Badanie Dr Maria Zuba-Ciszewska przeprowadziła w oparciu o ankietę, którą skierowano do 350 studentów - czy to nie zbyt mała próba, żeby tak górnolotnie oceniać, że połowa Polaków nie wie?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.133.84
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.