Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Mleczna środa: Rynek serwatki będzie rósł

Największe polskie firmy mleczarskie zainwestowały grube miliony złotych w budowę ogromnych proszkowni, które mają przede wszystkim produkować serwatkę w proszku. Skoro przedsiębiorstwa te dostrzegły w serwatce długofalowy biznes, warto spojrzeć jak wygląda rynek.

Mleczna środa: Rynek serwatki będzie rósł
mleczna środa
Fot. Shutterstock

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 25-06-2019, 11:27

Generalnie serwatka jest płynem powstałym po produkcji sera lub po usunięciu tłuszczu i kazeiny z mleka. Początkowo uważana jako produkt uboczny. Traktowno ją jako ścieki z procesu produkcji sera. Była wylewana na pola i stanowiła zagrożenie dla środowiska, z uwagi na wysoką koncentrację białek lub przekazywana w formie nieprzetworzonej na pasze. Dzięki nowoczesnym rozwojom i technologiom serwatka jest obecnie częścią ludzkiej diety. Przetwórcy żywności używają serwatki jako funkcjonalnego składnika w żywności oraz w zastosowaniach farmaceutycznych jako składnika odżywczego w zdrowej i dietetycznej żywności. Jest jednym z dwóch rodzajów białek zawartych w mleku krowim. EDA podkreśla, że jest bogatym źródłem istotnych aminokwasów potrzebnych dla ciała codziennie. W swojej najczystszej postaci zawiera niewiele lub wcale nie zawiera tłuszczu, czy laktozy. Dzięki swoim korzystnym właściwościom, serwatka jest używana w wielu wysoko wartościowych produktach żywnościowych.

EDA dokonała zestawienia zastosowania serwatki w sektorach przemysłowych. W przemyśle spożywczym i mleczarskim wykorzystywana jest do produkcji lodów, ciastek, jogurtów czy napojów. Ma szerokie zastosowanie w odżywianiu sportowców – produkowane są napoje serwatkowe, batony białkowe i szejki. Służy również do produkcji żywności dla osób starszych, żywności odchudzającej. Znajduje również zastosowanie w odżywianiu leczniczym i farmacji. Jest także cennym surowcem w odżywkach dla niemowląt.

EWPA zamówiło badanie dotyczące konsumpcji serwatki. Pierwsze spostrzeżenia są następujące - spośród trzech głównych czynników wzrostu konsumpcji białek serwatkowych, konsumenci wskazali: podtrzymywanie aktywności wraz ze starzeniem się (64%), dobre dla mnie/korzyści zdrowotne (63%) oraz utrzymanie zdrowych mięśni (63%). Z kolei spośród trzech głównych korzyści, jakie mogą dostarczać białka serwatkowe, konsumenci wskazali, że białka serwatkowe mogą: pomagać w rozwoju i utrzymaniu mięśni (32%), utrzymywać zdrowe kości i stawy (32%) i pomagać w odbudowie mięśni (28%).

Produkcja serwatki jest ściśle związana z produkcją serowarską, gdyż serwatka płynna jest wytwarzana przy produkcji sera (około 85%) oraz kazeinianów (około 15%). Przy produkcji 1kg (pół)twardego sera oraz sera miękkiego powstaje 0.495 suchej masy serwatki, a przy produkcji 1kg sera świeżego powstaje 0.33 kg suchej masy serwatki.

więcej informacji:

mleczna środa RSS ALERT    /    serwatka RSS ALERT    /    serwatka w proszku RSS ALERT    /    rynek serwatki RSS ALERT    /    Jakub Olipra RSS ALERT    /    Małgorzata Wysocka RSS ALERT    /    Olgierd Meysztowicz RSS ALERT    /    EDA - Europejskiej Stowarzyszenie Mleczarstwa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.237.249.90
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.