Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mleko

Mleko z Polski płynie do Chin

- W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski do Chin wyniosła 58 mln EUR i była o ponad połowę większa niż w analogicznym okresie 2018 r. Oznacza to również, że już po trzech kwartałach br. wartość ta o 16% przekroczyła poziom odnotowany w całym 2018 r., a udział rynku chińskiego w eksporcie do krajów pozaunijnych zwiększył się z 11,5% w pierwszych III kwartałach 2018 do 13,5% w analogicznym okresie 2019 r. - podaje Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.

Mleko z Polski płynie do Chin
fot. shutterstock.com

Autor: Bank BGŻ BNP Paribas
Data: 19-12-2019, 13:47

- Najważniejszą, pod względem wartości, grupą produktów wysyłanych do Chin było mleko i śmietana płynne. W pierwszych 9 miesiącach br. ich sprzedaż osiągnęła poziom 31,8 mln EUR (55% całkowitej wartości eksportu) i  była aż o 151% większa niż w analogicznym okresie przed rokiem. Z tego, zdecydowaną część (92%) stanowiło mleko o zawartości tłuszczu od powyżej 3% do maksymalnie 6% masy, w bezpośrednich opakowaniach o zawartości netto co najwyżej 2 litrów (CN 04012091), czyli mleko UHT przeznaczone na rynek detaliczny. Wolumen sprzedaży tego produktu na rynek chiński wyniósł 59,4 tys. t i był o blisko 200% większy niż w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. Bazując na wartości eksportu i jego wolumenie  można określić, że średnio było one sprzedawane po 0,49 EUR (2,13 PLN) za kilogram, czyli po cenie o 7,7% niższej niż przed rokiem. Dla porównania, wg danych MRWiR, w pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 r. średnia cena netto zbytu mleka spożywczego UHT o zwartości tłuszczu 3,2% wyniosła 1,90 PLN za kg - podaje Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.

Na rynku chińskim popyt na mleka płynne wyraźnie rośnie. Według danych CLAL w pierwszych 10 miesiącach 2019 r. zakupy tego produktu ze strony Chin wyniosły ponad 600 tys. t i były o ponad 40% większe niż przed rokiem. Warto zauważyć, że Polska, po Niemczech, Nowej Zelandii i Australii, była czwartym największym dostawcą mleka płynnego na rynek Państwa Środka. Ten segment chińskiego rynku powinien dalej się rozwijać.

- W pierwszych trzech kwartałach 2019 r.,  w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r., obniżyła się wartość eksportu serwatki, o 6,7% do 16,5 mln EUR z powodu mniejszego wolumenu wywozu (o 22,8%). Wzrost  sprzedaży zaobserwowano natomiast w przypadku mleka w proszku – o 13% do 4,7 tys. t, co przy wyższych cenach produktów skutkowało 39-proc. wzrostem wartości, do 9,1 mln EUR - dodaje ekspert.

Popyt ze strony rynku chińskiego był też odczuwalny dla pozostałych krajów Wspólnoty. W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z UE do Chin wyniosła 1,12 mld EUR i była o blisko 30% wyższa niż w trzech kwartałach 2019 r. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

rynek mleka RSS ALERT    /    mleko 2019 RSS ALERT    /    ceny mleka RSS ALERT    /    Paweł Wyrzykowski RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.24.208
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.