Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Mleko

Na polskim rynku zostaną 3-4 duże firmy mleczarskie

Obecne rozdrobnienie mleczarstwa będzie niemożliwe do utrzymania na nowoczesnym rynku. W Polsce zostaną 3-4 największe firmy mleczarskie i bardzo dużo małych mleczarni, które będą produkowały niszowe, bądź regionalne produkty - powiedział w rozmowie z serwisem portalspożywczy.pl Cezary Bernat, prezes Fortuna Sp. z o.o.

Na polskim rynku zostaną 3-4 duże firmy mleczarskie
Cezary Bernat, prezes Fortuna /fot. PTWP

Zwraca uwagę, że obecnie największy podmiot skupuje zaledwie 20 proc. surowca. W jego opinii, taka sytuacja jest niemożliwa do utrzymania i konsolidacja jest nieuchronna. - Największe kłopoty będą miały średnie firmy. Nie będą w stanie konkurować z dużymi cenowo, ich efekt skali będzie zbyt mały, aby dobrze współpracować z sieciami handlowymi. Nie mają także wystarczających środków na badania i rozwój oraz dobry marketing. Z tego powodu ich sytuacja będzie się stopniowo coraz bardziej pogarszać – uważa Cezary Bernat.

Zauważa, że średnie firmy to przede wszystkim spółdzielnie, które z racji modelu spółdzielczego, dzielą się zyskiem ze współwłaścicielami- rolnikami. - To uniemożliwia akumulacje odpowiedniego kapitału, aby przetrwać załamania koniunktury. Pamiętajmy, że koniunktura w branży mleczarskiej to sinusoida, a teraz jesteśmy na szczycie cyklu. Należy zatem oczekiwać nieuchronnego, jeśli nie załamania, to na pewno dekoniunktury i kryzysu – mówi prezes Fortuny.

- Zarządy powinny szukać synergii i o łączeniu się powinny myśleć z perspektywy możliwości rozwoju a nie ratowania sytuacji. O konsolidacji trzeba rozmawiać, gdy sytuacja firmy i rynku jest stabilna, wówczas można osiągnąć naprawdę dobre i zadowalające rezultaty – uważa prezes Bernat.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Cezary Bernat RSS ALERT    /    Fortuna RSS ALERT    /    Polmlek RSS ALERT    /    konsolidacja mleczarstwa RSS ALERT    /    EEC 2019 RSS ALERT

KOMENTARZE (7)

  • Artur 2019-05-17 16:00:59
    Co faktycznie juz wystapilo. Co do najmniejszych to ich bedzie przybywac.
  • konsument nabiału 2019-05-17 20:20:04
    co do niepewnego losy małych mleczarni, nie byłbym takim pewien słów ww. Pana. Ich znaczenie będzie rosło. Klienci poszukują "niszowych" produktów, które mają one w ofercie. Co mi po masówce, które na pierwszym miejscu kładzie ilość a nie jakość, którą z powodzeniem znajdę w ofercie małej OSM. W sieciach handlowych coraz częściej mamy tzw. "regionalne półki" oferujące produkty z różnych części Polski. Dzięki temu odkryłem wiele rewelacyjnych produktów o których istnieniu nawet bym wcześniej nie wiedział. Co ciekawe ww. produkty rozchodzą się jak świeże bułeczki a "masówka" jak zapełnia regały tak robi to nadal.
  • LWL. 2019-05-17 22:18:13
    Taka konsolidacja doprowadzi do likwidacji gospodarstw mlecznych i ich produkcji, ponieważ nie będą bez konkurencji pomiotów skupowych uzyskać cen pokrywających koszty produkcji. Już to robi z wielkim powodzeniem Polmlek na terenach, gdzie przejął mleczarnie. Cała nadzieja, że UOKK nie zatwierdzi fuzji z Lakpolem.
  • marika 2019-05-18 06:31:15
    ależ SALAMON ---------- skoro taki mądrala, to dlaczego FORTUNA MUSIAŁA SIĘ POŁĄCZYĆ ?????? A nie lepiej było efektywniej mózg uruchomić ????? i pozostać jako firma samodzielna ??????????????
  • krzysztof 2019-05-19 17:42:36
    pomarzyć można, i wtedy chłopa po rogach by walili jeszcze wiecej jak teraz

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.147.29.160
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.