Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nadużywa się pojęcia promocja polskiej żywności

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 10-03-2017, 10:56
Nadużywa się pojęcia promocja polskiej żywności
Edward Bajko /fot.PTWP

Zbyt często wszystkie projekty pod ogólnym hasłem „promocja polskiej żywności” wrzuca się do jednego worka, podczas gdy mamy do czynienia z dwoma zupełnie różnymi obszarami – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Edward Bajko, prezes SM Spomlek.

Pierwszy, to obszar B2B gdzie mamy do czynienia z profesjonalnym odbiorcą biznesowym i produktami masowymi (proszki mleczne, masło, w trochę mniejszym stopniu sery). Drugi, to rynek produktów markowych, gdzie o ewentualnym sukcesie decydują indywidualni konsumenci. Cele i obiekty obu działań promocyjnych są różne i różne powinny być też wykorzystywane do osiągnięcia tego celu instrumenty.

W przypadku B2B założenie, że będziemy w wyniku promocji sprzedawali polskie mleko w proszku drożej niż Niemcy jest naiwnością, nawet jeżeli obiektywnie byłoby ono wyższej jakości. Tu chodzi o wyeksportowanie nadwyżek produkcyjnych na „egzotyczne” rynki w dużych wolumenach i w cenach nie niższych niż światowe. W tym przypadku niezależne występowanie na zagranicznych targach kilku polskich mleczarni jest grubym nieporozumieniem, bo prowadzi tylko do konkurencji polsko-polskiej i obniżki cen realizacji dla wszystkich.

Niestety nie możemy się doczekać wspólnej oferty (marki?) w rodzaju „ Mleko w proszku z Polski”, a dofinansowanie udziału w zagranicznych targach i misjach gospodarczych otrzymuje oddzielnie każda mleczarnia. Aż się prosi, aby wydatkowanie publicznych pieniędzy uzależnić od stworzenia wspólnej polskiej oferty. Powinniśmy to zrobić sami bez ingerencji rządu, ale skoro od lat to się nie udaje? - pyta prezes Spomleku.

Zupełnie innym i dużo trudniejszym zadaniem jest promocja polskiej żywności wśród konsumentów na dojrzałych rynkach, kiedy zwykli klienci sklepów musieliby wybrać polski produkt spośród dziesiątek innych ofert produktów już im znanych i zaakceptowanych. Tu już nie chodzi o wielki wolumen w celu utylizacji nadwyżek produkcji polskiego mleka, ale o marże, a więc również cenę za surowiec dla polskich rolników. To też nie jest zupełnie niemożliwe, bo długo nikt na świecie nie wierzył, że może być wino lepsze niż francuskie. Podstawowym warunkiem jest jednak, aby nasze produkty znalazły się na półkach europejskich sklepów, i tu niestety oceniam działania naszego rządu jako przeciwskuteczne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 478) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH