Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

Następują dalsze zmiany w strukturze konsumpcji produktów mleczarskich

W 2015 r. zaszły dalsze zmiany w strukturze konsumpcji produktów mleczarskich w polskich gospodarstwach domowych. Zmniejszyło się spożycie mleka pitnego przy wzroście konsumpcji serów dojrzewających i topionych – mówi Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Następują dalsze zmiany w strukturze konsumpcji produktów mleczarskich
Paweł Wyrzykowski

Wskazuje, że według badań budżetów gospodarstw domowych GUS, w 2015 r. w porównaniu z rokiem poprzednim, przeciętne spożycie mleka pitnego zmniejszyło się o 3,4% i wyniosło 3,15 litra miesięcznie na jedną osobę w gospodarstwie domowym. Co ciekawe spożycie mleka pitnego spadło, mimo że jego przeciętne ceny detaliczne w 2015 r. były o 3,7% niższe od notowanych w 2014 r. Oznacza to, że mleko relatywnie potaniało względem pozostałych produktów żywnościowych, których spadek cen w 2015 r. wyniósł przeciętnie 1,8%.

Spożycie serów dojrzewających i topionych zwiększyło się natomiast o 2,6% do 0,40 kg miesięcznie na osobę. Konsumpcja tych produktów jest silnie uzależniona od poziomu dochodów. W I grupie kwintylowej, która obejmuje 20% populacji o najniższych dochodach, spożycie serów dojrzewających i topionych w 2015 r. wyniosło 0,29 kg na osobę miesięcznie i było o prawie połowę mniejsze niż w V grupie kwintylowej (obejmującej 20% populacji o najwyższych dochodach), w której poziom spożycia wyniósł 0,55 kg na osobę – mówi ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas

Warto dodać, że znacząca, bo 6-proc. obniżka cen serów dojrzewających i topionych w 2015 r. sprawiła, że stały się one bardziej dostępne dla konsumentów o najniższych dochodach. W 2015 r. w I grupie kwintylowej wzrost konsumpcji serów dojrzewających i topionych wyniósł aż 11,5%, podczas gdy w grupie o najwyższych dochodach zaledwie 1,9%.

Konsumpcja twarogów i jogurtów pozostała na takim samym poziomie jak w 2014 r. Oprócz mleka pitnego zmniejszyło się jeszcze, o 2,8%, spożycie śmietany.

Z badań budżetów gospodarstw domowych wynika, że w 2015 r. przeciętne wydatki nominalne na mleko i jego przetwory obniżyły się względem 2014 r. o 3,7% i wyniosły 29,57 zł miesięcznie na osobę. Uwzględniając jednak 3,1-proc. spadek cen tych produktów, to popyt w gospodarstwach domowych na te artykuły mierzony wydatkami w cenach stałych zmniejszył się zaledwie o 0,7%. W najgłębszym stopniu zmniejszyły się wydatki realne na mleko zagęszczone i w proszku (o 7,6%) oraz na mleko pitne (o 5,4%). W przypadku śmietany spadek ten wyniósł 3,1%.

- Warto zauważyć, że realne wydatki na napoje i inne produkty mleczne (obejmujące kefiry, maślanki, mleka smakowe, desery mlecze i twarogowe, itp.) zwiększyły się o 2,8%, na sery dojrzewające i topione o 2,0%, a na twarogi o 1,7% - mówi Paweł Wyrzykowski.

Jego zdaniem, należy przypuszczać, że w 2016 r. w gospodarstwach domowych nastąpią dalsze zmiany w strukturze konsumpcji mleka i przetworów mleczarskich. W pierwszych siedmiu miesiącach br. ceny detaliczne serów były o ponad 10% niższe od ubiegłorocznych, co może zachęcać konsumentów do jeszcze większej ich konsumpcji. Natomiast niższe ceny mleka płynnego prawdopodobnie nie przełożą się na wzrost jego spożycia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Paweł Wyrzykowski RSS ALERT    /    Bank BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    rynek mleczarski RSS ALERT    /    produkcja mleka RSS ALERT    /    konsumpcja mleka RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.91.185.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.