Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Nazwy produktów – a ich tradycyjne rozumienie

Prawo żywnościowe należy do jednych z bardziej rozbudowanych dziedzin prawa. Na rynku pojawia się coraz więcej produktów spożywczych. Coraz bardziej popularne staje się żywność wegańska imitująca tradycyjną żywność opartą o produkty pochodzenia zwierzęcego. Celem skutecznego wypromowania swoich wyrobów na rynek przedsiębiorcy często nadają im fantazyjne nazwy. Problem zaczyna się, kiedy nazwa produktu nawiązuje do znanego, tradycyjnego znaczenia danego pojęcia – mówi serwisowi portalspożywczy.pl mec. Dariusz Tarabasz z kancelarii Czyżewscy kancelaria adwokacka.

Nazwy produktów – a ich tradycyjne rozumienie
Dariusz Tarabasz

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 29-05-2019, 12:30

Innymi słowy, tradycyjnie masło to produkt o określonej zawartości tłuszczu mlecznego. W tym kontekście „Masło z tofu” nie jest więc „masłem”, a użycie takiej nazwy może wprowadzać w błąd. Żeby uniknąć nadużyć na tym polu wprowadzono szereg regulacji.

Niedawno na ten temat wypowiedział się nawet Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu dotyczącym problemu stosowanych do promocji i wprowadzania do obrotu żywności wyłącznie roślinnego pochodzenia w odniesieniu do definicji, oznaczeń i opisów handlowych „mleko” i „przetwory mleczne”.

Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 14 czerwca 2017 r. (w sprawie C 422/16) zmuszony był dokonać wykładni przepisów: art. 78 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007, oraz pkt 1 i 2 części III załącznika VII ww. rozporządzenia.

Orzeczenie zapadło na kanwie stanu faktycznego, w którym niemiecka spółka prowadziła działalność w zakresie produkcji i dystrybucji żywności wegetariańskiej i wegańskiej. Przedsiębiorca wprowadzał na rynek wyroby wyłącznie roślinnego pochodzenia pod nazwą „Soyatoo masło z Tofu”, „serek roślinny” „Veggie-Cheese”, „Cream” oraz pod innymi podobnymi nazwami. Spółka została pozwana przez niemieckie stowarzyszenie broniące praw konsumenta i zwalczające nieuczciwą konkurencję. Linia obrony spółki sprowadzała się do wykazania, że sposób rozumienia nazw takich jak „masło”, „serek” itd. na przestrzeni ostatnich lat zmienił się na tyle, że stosowane przez nią nazwy nie wprowadzały w błąd.

Z drugiej strony artykuł 78 rozporządzenia nr 1308/2013 (zatytułowany „Definicje, oznaczenia i opisy handlowe dotyczące niektórych sektorów i produktów) przewiduje, że dla mleka i przetworów mlecznych przeznaczonych do spożycia przez ludzi stosuje się definicje, oznaczenia i opisy handlowe określone w załączniku VII.

Jak rozstrzygnął Trybunał Sprawiedliwości, przepisy prawa stoją na przeszkodzie temu, by nazwa „mleko” oraz nazwy, które rozporządzenie to zastrzega wyłącznie dla przetworów mlecznych, były stosowane (dla celów wprowadzania do obrotu lub reklamy) do oznaczania wyrobów wyłącznie roślinnego pochodzenia, nawet wówczas, gdy nazwy te są uzupełnione wyjaśnieniem lub opisem wskazującym na roślinne pochodzenie danego produktu.

więcej informacji:

Dariusz Tarabasz RSS ALERT    /    Kancelaria Czyżewscy RSS ALERT    /    prawo żywnościowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.200.93
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.