Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Niektóre propozycje walki z kryzysem są absurdalne

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 22-04-2016, 13:52
Niektóre propozycje walki z kryzysem są absurdalne
Marcin Hydzik, prezes ZPPM /fot.żelaznastudio

Szczególnie prezesi małych i średnich spółdzielni produkujących produkty masowe, a więc nie mających szans w walce konkurencyjnej z wielkimi podmiotami obecnymi na tym rynku, prześcigają się w propozycjach radykalnych i nie mających tak naprawdę szans na realizację – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

Wskazuje, że powtarzają się następujące postulaty: całkowite umorzenie kar za nadprodukcję, wprowadzenie prawnych nakazów i zakazów wobec sieci handlowych, dopłaty do prywatnego przechowalnictwa produktów, zwiększenia cen interwencyjnych, ustalanie cen urzędowych itp. itd.

Wydaje mi się, że czas zaakceptować otaczającą nas rzeczywistość i o to apelowałbym zarówno do polskiej spółdzielczości, jak i producentów mleka. A rzeczywistość ta składa się z pewnych nienaruszalnych elementów, z którymi nie można walczyć i należy je po prostu bezwarunkowo zaakceptować – mówi prezes Hydzik.

Wskazuje, że są nimi m.in. następujące kwestie: Polska jest członkiem Unii Europejskiej. A zatem nie ma prawnych możliwości stosowania narzędzi, które są sprzeczne z traktatami i umowami międzynarodowymi. Jako część Unii Europejskiej nie mamy takiej swobody podejmowania działań ochraniających rynek wewnętrzny, czy też wspomagających ekspansję na inne rynki zewnętrzne, jaką posiadają USA czy Nowa Zelandia. W Unii Europejskiej polskie interesy są tylko jednymi z 28 pozostałych. Dotyczy to także interesów polskiego rolnictwa. Jeżeli nie umiemy zabiegać o partnerów popierających nasze stanowiska w określonych sprawach, to kończy się to na wymachiwaniu szabelką w kraju i kapitulacją na arenie unijnej. Mimo wszystko w Polsce i na świecie dominuje model gospodarki rynkowej opartej na konkurencji. A oznacza to, że podmiot nie umiejący gospodarować swoimi zasobami jest wcześniej czy później skazany na klęskę. I nic tu nie pomoże nadzwyczajna pomoc państwa – ona jedynie przedłuży agonię. Susza po drugiej stronie globu ma większy wpływ na cenę mleka, aniżeli niektóre uwarunkowania krajowe. To zjawisko zostało nazwane globalizacją i nikt jeszcze nie znalazł sposobu, aby z nim zwyciężyć. Przeciwnie, im szybciej przyłączymy się do tego ogólnoświatowego trendu, tym więcej korzyści odniesiemy.

- Być może warto byłoby choć raz przyznać, że obecna sytuacja na rynku mleka jest czymś, co miało miejsce w przeszłości i będzie się powtarzało w przyszłości, tak jak na każdym rynku międzynarodowym każdego produktu spożywczego czy też np. surowcowego. Czynników, które wpływają na taką, a nie inną sytuację na rynku mleka jest tak dużo, że nie ma rządu/kraju/organizacji, której zasoby pozwalałyby na opanowanie kryzysu i doprowadzenie do nieustającej hossy. Nigdy w historii żaden produkt, którego handel odbywa się na rynku międzynarodowym, nie osiągnął stanu równowagi trwającej przez lata. Dlaczego zatem miałoby to dotyczyć mleka? - pyta prezes ZPPM.

- Dziś wiemy, że jedyną pewną rzeczą na rynku mleka jest jego niepewność. I chyba pora się z tym pogodzić – dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • s 25-04-2016, 10:29:
branża mleczarska powinna tego gościa całować po stopach za niesienie kaganka oświaty. póki nie jest za późno. później będzie wina tuska, a prawda o wymieraniu branży (za chwilę mleczarnie będą przerabiane na poligony do paintballa) jest taka, że niekompetentni prezesi nie rozumieją otaczającej ich rzeczywistości, ale nadal mamią rolników, że tera z PiSem to dowalimy sieciom handlowym, beda wiencej płacić. no i państwo dopłaci jak górnikom. nie dopłaci rolnikom, bo nie starczy na Biereckiego.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 293) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.