REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Pakiet Mleczny to narzędzie gry politycznej

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 14-12-2015, 12:23
Pakiet Mleczny to narzędzie gry politycznej
Marcin Hydzik, prezes ZPPM /fot.żelaznastudio

Zgodnie z niejednokrotnie prezentowanym stanowiskiem Związku Polskich Przetwórców Mleka Pakiet Mleczny uważamy za nieefektywne i całkowicie zbędne z punktu widzenia branży mleczarskiej rozwiązanie. Jest to narzędzie gry politycznej na szczeblu UE, które można uznać jedynie za przykład nikomu niepotrzebnych działań pozorowanych, obliczonych na osiągniecie korzyści typu PR-owego – powiedział w rozmowie z serwisem portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

REKLAMA

Chodziło o uspokojenie nastrojów wśród producentów po zlikwidowaniu kwot mlecznych. Obowiązywanie tego rozwiązania jest bezcelowe, tak samo jak jego udoskonalanie. Stąd wniosek, że dalsze jego przedłużanie jest również pozbawione sensu – przynajmniej dla branży mleczarskiej – uważa szef ZPPM.

Z drugiej strony zdając sobie sprawę z dążenia każdej administracji, także unijnej, do uregulowania nawet najdrobniejszego elementu działalności gospodarczej dobrze się stało, że wymyślono przepisy, które nie działają w praktyce. Jest to sytuacja typu win-win, w której biurokracja jest zadowolona, że stworzyła kolejne uregulowania prawne, a podmioty gospodarcze są także usatysfakcjonowane, że te przepisy nie utrudniają im prowadzenia interesów – mówi Marcin Hydzik.

Komisja Europejska rozesłała w ostatnich dniach kwestionariusz do krajów członkowskich, w którym chce sprawdzić dlaczego jest tak niskie zainteresowanie możliwościami wynikającymi z Pakietu Mlecznego oraz bada co i jak poprawić, aby to zainteresowanie zwiększyć. Związek Polskich Przetwórców Mleka wielokrotnie wypowiadał się na ten temat, teraz również zabieramy głos bogatsi o doświadczenia z obowiązywania tego Pakietu.

Rozpoczyna się właśnie dyskusja nad ewentualnymi modyfikacjami Pakietu, w tym nad poprawą funkcjonowania organizacji producentów. Nie widzimy jednak żadnych korzyści płynących z udoskonalania funkcjonowania całkowicie zbędnych rodzajów podmiotów, tym bardziej, że najwyraźniej sami zainteresowani nie dostrzegają potrzeby ich funkcjonowania. Strony mogą przecież powołać spółkę prawa cywilnego, spółkę prawa handlowego, spółdzielnię produkcyjną lub grupę producencką realizującą dokładnie ten sam cel. Ponadto w Polsce, gdzie około 70% mleka jest dostarczane do spółdzielni mleczarskich, prowadzenie negocjacji zbiorowych w oparciu o regulacje prawne (nie tylko w formie organizacji producentów) mija się z celem i stoi niejako w sprzeczności z zasadami, które przyświecają spółdzielczości, gdyż oznacza inne, a de facto lepsze traktowanie pewnych grup członków spółdzielni niż pozostałych. Podczas licznych spotkań i dyskusji z przedstawicielami zarządów spółdzielni widać wyraźnie, że nawet istniejące grupy producenckie są traktowane jako zagrożenie dla spółdzielczości.

 Powyższe argumenty dotyczą także tzw. organizacji międzybranżowych, które w formie zaproponowanej w Pakiecie Mlecznym nie mają racji bytu. Cele jakim miałyby służyć tzw. organizacje międzybranżowe nie zostały jasno zdefiniowane w Pakiecie Mlecznym, a przede wszystkim nie wynikają one z potrzeb rynku. Jeżeli pojawiłoby się jakiekolwiek zapotrzebowanie na tego typu podmioty ze strony branży, to z pewnością zostałyby one utworzone i to bez względu na to czy Pakiet Mleczny zostałby przyjęty czy też nie. Organizacją międzybranżową, która poniekąd spełniała kryteria zapisane w Pakiecie Mlecznym była funkcjonująca przy Ministrze Rolnictwa, Rada Gospodarki Żywnościowej. Ciało to zostało jednak rozwiązane przez poprzedniego Ministra Rolnictwa, który najwyraźniej nie widział sensu w jego dalszym funkcjonowaniu – mówi prezes Hydzik.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 116) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH