Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Państwa UE nie radzą sobie z siłą sieci handlowych

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 28-09-2010, 13:22
Państwa UE nie radzą sobie z siłą sieci handlowych

Z przeglądu rozwiązań w innych krajach UE wynika, że inne państwa nie poradziły sobie jak dotąd ze zjawiskiem rosnącej siły przetargowej handlowych przedsiębiorstw sieciowych, której skutkiem są nieuczciwe praktyki handlowe - powiedziała podczas VIII Forum Mleczarskiego w Augustowie Magdalena Pieńkowska z ministerstwa gospodarki.

Konsolidacja na rynku zaopatrzeniowym i rynku dystrybucji jest w krajach UE daleko bardziej zaawansowana niż w Polsce. Wyjątek stanowią dobrowolne regulacje w Wielkiej Brytanii oraz ustawy przyjęte przez niektóre państwa Grupy Wyszehradzkiej, w części z nich krytykowane przez krajowe urzędy antymonopolowe.

W Wielkiej Brytanii relacje między dużymi sieciami handlowymi a dostawcami były regulowane przez Kodeks Dobrych Praktyk Supermarketów, który obowiązywał cztery największe sieci supermarketów, czyli Tesco, Sainsbury, Asda (własność Wal-Mart) oraz Morrisons. Z uwagi na system prawny common law, kodeks ten miał status obowiązującego prawa.

Od lutego 2010 r. Kodeks Dobrych Praktyk Supermarketów został zastąpiony przez Kodeks Dobrych Praktyk w Zakresie Dostaw Artykułów Spożywczych, przygotowany przez brytyjską Komisję do spraw Konkurencji. Nowy kodeks obejmuje swym zasięgiem wszystkie sieci handlowe, których obrót artykułami spożywczymi przekracza 1 miliard GBP rocznie. Są to, oprócz objętych już obowiązującym kodeksem, takie firmy jak: Marks & Spencer, Waitrose, Lidl, Iceland oraz Co-operative Group.

W nowym Kodeksie między innymi: sieciom handlowym narzuca się obowiązek prowadzenia pisemnej dokumentacji wszelkich kontraktów zawieranych z dostawcami, sieci powinny regulować płatności wobec dostawców zgodnie z zawartą umową i nie mogą opóźniać płatności po wystawieniu faktury przez dostawcę, sieć nie może pośrednio lub bezpośrednio wymagać od dostawcy ponoszenia kosztów projektów opakowań, badań rynku lub konsumentów, opłat za otwarcie lub remont kolejnych sklepów czy gościnność personelu sieci, chyba że wynika to z zawartej umowy, zabrania się wprowadzenia retrospektywnych zmian do „terms of business" przedstawionym już dostawcom, zabrania się obciążania dostawców kosztami strat wynikających z kradzieży sklepowych, itp., sieci handlowe mają obowiązek udzielić informacji na temat rezygnacji z danego produktu w rozsądnym terminie. Informacja ta musi zawierać handlowe uzasadnienie decyzji, sieci handlowe mają obowiązek przeszkolenia pracowników w zakresie Kodeksu, oraz wyznaczenia pracownika do kontroli przestrzegania Kodeksu przez sieć.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 294) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.