Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy jedzą coraz więcej serów

  • Autor: Katarzyna Łygas, Nielsen
  • Data: 23-09-2008, 11:49
Polacy jedzą coraz więcej serów

Sery to trzecia co do wielkości kategoria spożywcza w Polsce. W ostatnim roku (od sierpnia 2007 do lipca 2008) Polacy zakupili łącznie prawie 240 tys. ton sera wydając na ten cel prawie 3,8 mld złotych. W porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej odnotowano dwucyfrowy wzrost wartości sprzedaży, co przy stabilnej wielkości sprzedaży wynika ze wzrostu średniej ceny za kilogram - wynika z analizy firmy badawczej Nielsen przygotowanej na zlecenie sewisu portalspożywczy.pl.

Ponad połowę wielkości sprzedaży tej kategorii stanowią sery białe, jednak w ujęciu wartościowym ich udział jest już znacznie mniejszy - w analizowanym okresie odpowiadały za 41,4 proc. obrotów kategorią. Wolumen sprzedaży tego rodzaju sera wzrósł o 6,2p proc., wartość natomiast o 19,0p proc., w rezultacie czego jest to drugi segment pod względem tempa wzrostu, jednak pierwszy pod względem wkładu w rozwój całej kategorii. Spośród serów białych wciąż najchętniej kupujemy serki naturalne (klasyczne twarogi), jednak w ostatnim roku ich pozycja osłabiła się na korzyść pozostałych segmentów, głównie serków wiejskich.

Drugi najchętniej kupowany segment to sery żółte, które stanowią niecałe 30 proc. wielkości sprzedaży, generując blisko 37 proc. obrotów kategorii. Jest to jedyny segment, w którym spadła wielkość sprzedaży. Ponad 70 proc. wartości sprzedaży serów żółtych w okresie sierpień 2007 - lipiec 2008 zlokalizowana była w handlu nowoczesnym, przy czym udział handlu nowoczesnego w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej wzrósł o 1,8 p proc.. Przyczyniły się do tego dyskonty, których znaczenie dla tego segmentu przekracza 20 proc.. Najbardziej popularny typ sera żółtego to Gouda, którego pozycja poprawiła się w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Udziały zyskały również sery typu Maazdamer, Salami oraz Emmentaler, straciły natomiast sery typu Edamski i Podlaski.

Trzeci w kolejności segment - sery topione - odpowiada za 14 proc. wielkości sprzedaży, generując 16 proc. obrotów kategorii sery. Sery topione najczęściej sprzedawane są w supermarketach, które odpowiadają za 34,2 proc. wartości sprzedaży tego segmentu. Handel tradycyjny wciąż jednak generuje ponad połowę (52,4 proc.) obrotów serami topionymi, przy czym największe znaczenie mają tu małe i średnie sklepy spożywcze.

Najmniejszym, ale najszybciej rozwijającym się segmentem są serki pleśniowe. Są one sprzedawane głównie w handlu nowoczesnym - odpowiada on za 82,1 proc. obrotów tego segmentu. W analizowanym okresie połowę wzrostu sprzedaży tego segmentu, zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym wygenerowały serki typu Camembert. Na znaczeniu stracił drugi co do wielkości segment - serki typu Brie - głównie na korzyść serków z niebieską pleśnią.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 529) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH