Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Polacy piją zbyt mało mleka

Za mało Polaków- zwłaszcza po 30-tym roku życia- pije mleko. Jeśli po przekroczeniu tego wieku nie dostarczamy organizmowi minimum mleka i jego przetworów, tracimy 1 procent masy kostnej rocznie.


Autor: IAR
Data: 26-11-2010, 17:36

Żywieniowcy i lekarze przypominają, że w codziennej diecie każdego Polaka powinny się znaleźć minimum dwie szklanki mleka, kefiru lub jogurtu oraz dwa plasterki sera. W Polsce w ostatnich latach spada produkcja i spożycie mleka i jego przetworów szczególnie przez zamożniejszą część społeczeństwa. Konsekwencje - to osteoporoza i zagrożenie bezpieczeństwa żywnościowego.

Profesor pediatrii Wojciech Cichy z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu przekonuje, że twierdzenie, iż z wiekiem coraz gorzej przyswajamy mleko, jest mitem.

Wystarczy tylko pić je codziennie.

Według Komisji Żywienia Dzieci i Młodzieży Komitetu Żywienia Człowieka Polskiej Akademii Nauk, picie chudego mleka o 1,5- procentowej zawartości tłuszczu ma sens w wypadku dzieci do 18 roku życia. W tej ilości tłuszczu rozpuszczona jest dostateczna ilość witamin A, D, E i K. Z punktu widzenia medycznego, najlepsze jest mleko świeże, pasteryzowane. "Nikt i nigdzie nie jest poleca picia mleka prosto do krowy" - dodaje profesor Wojciech Cichy.

Do picia mleka przekonały się polskie dzieci. W dużej mierze stało się tak dzięki realizowanemu od sześciu lat programowi "Szklanka mleka" . Maria Pawłowska z Agencji Rynku Rolnego mówi, że od dwóch lat Polska jest europejskim liderem w realizacji tego programu. Uczestniczą w nim prawie 3 miliony uczniów i połowa wszystkich placówek oświatowych. Mleko dostarczane do szkół jest specjalnie dla nich produkowane. Na ogół jest to mleko białe. Bywa też też smakowe i jogurty, i wtedy niższa jest zawartość tłuszczu i cukru.

W tym roku szkolnym dzieci dostają mleko nie pięć, tylko trzy razy w tygodniu. Jan Dąbrowski z Polskiej Izby Mleka wtjaśnia, że zakłady, które dostarczają mleko do szkół nie zarabiają na tej działalności. Działają raczej marketingowo, z myślą o przyszłych konsumentach, których sobie obecnie wychowują.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (7)

  • mea 2010-11-27 18:25:22
    Bo mleko się pije do 3 go roku życia, a te obecnie sprzedawane w sklepach to trucizna !!!!!!!!!!!
  • eRZet 2010-11-29 08:49:06
    mleko - biala smierc. czlowiek jest jedynym ssakiem pijacym mleko innych zwierzat - i kiepsko na tym wychodzi
  • dietetyk 2010-11-29 09:34:19
    Panowie, prosze was , co my krowy jesteśmy żeby pic mleko krowie?????? może panowie redaktorzy troche nowoczesnej literatury medycznej, a nie z lat czterdziestych!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • aforyzm 2010-11-29 11:45:23
    Pij mleko, będziesz kaleką.
  • Obserwator 2010-11-29 12:10:13
    Jeszcze proszę wspomnieć kto był organizatorem spotkania, na którym omawiano prozdrowotne walory mleka - a mianowicie Polska Izba Mleka, czyli Mlekpol sam sobie nakręca koniunkturę... :-) Ale, każdemu wolno w sumie ;-)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.233.55
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.