Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

Polska eksportuje więcej produktów mleczarskich, ale po niższych cenach

- Według wstępnych danych MF (za MRiRW) w pierwszych ośmiu miesiącach 2018 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski wyniosła 1398 mln EUR i była o 0,1 proc. większa niż w analogicznym okresie przed rokiem. Podobna wartość eksportu wynikała przede wszystkim z większego wolumenu sprzedaży, podczas gdy ceny większości wyrobów były niższe - informuje Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych w BGŻ BNP Paribas.

Polska eksportuje więcej produktów mleczarskich, ale po niższych cenach
fot. shutterstock

W pierwszych ośmiu miesiącach 2018 r. wolumen eksportu mleka w proszku wyniósł 110,9 tys. t i był o 20% (o 18,6 tys. t) większy niż przed rokiem. Sprzedaż do największego odbiorcy - Algierii - zwiększyła się o 41% do 37,7 tys. t. Wywóz do Holandii zwiększył się o połowę do 10,9 tys. t, a do Niemiec wzrósł o 21% do 10,6 tys. t. Spadek sprzedaży, o 13%, odnotowano w przypadku Wietnamu.

- Zakładając względnie stały poziom konsumpcji krajowej, większy eksport proszków mlecznych pozwolił w pewnym stopniu zmniejszyć ich zapasy w Polsce, gdyż w analizowanym okresie produkcja w dużych zakładach wzrosła o 10,8 tys. t (r/r) - dodaje Wyrzykowski.

Analityk wskazuje, że sprzedaż zagraniczna masła i pozostałych tłuszczów mlecznych zwiększyła się o 15% do 49,4 tys. t.

- Eksport do Holandii zwiększył się o 28% do 12,6 tys. t a do Niemiec wzrósł o 4% do 7,9 tys. t. Dynamiczny wzrost wywozu odnotowano również w przypadku Czech (o 81% do 6,0 tys. t) i Francji (o 66% do 5,4 tys.t) - dodaje.

Eksport serów i twarogów zwiększył się o 5,7% do 176,5 tys. t. Do największego odbiorcy - Niemiec – sprzedaliśmy 27,0 tys. t, o 6,5% więcej niż przed rokiem. Eksport do Czech zwiększył się o 17,8% do 20,1 tys. t, a do Włoch o 2,9% do 14,6 tys. t.

Większy wolumen eksportu odnotowano też w przypadku jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych -o 3,4% do 71,2 tys. t. Natomiast nieznacznie mniej niż przed rokiem sprzedano z Polski mleka i śmietany płynnej (o 0,7% do 444,3 tys. t) i serwatki (o 1,3% do 147,7 tys. t).

Analityk wskazuje, że według danych Eurostatu w pierwszych ośmiu miesiącach 2018 r. wolumen eksportu większości produktów mleczarskich z Unii Europejskiej był mniejszy niż przed rokiem. 

- Wolumen sprzedaży pełnego mleka w proszku do krajów pozaunijnych zmniejszył się o 15% do 240 tys. t, a masła spadł o 13% do 88 tys. t. Eksport serów z UE zmniejszył się o 1% do 555 tys. t. Mniejszy wolumen sprzedaży odnotowano m.in. w przypadku Stanów Zjednoczonych (o 7%), Korei Południowej (o 26%) oraz Arabii Saudyjskiej (o 19%). Wzrósł natomiast zbyt do Japonii (o 13%) i Libanu (o 12%) - dodał.

Również wolumen eksportu odtłuszczonego mleka w proszku był o 1% mniejszy niż w pierwszych ośmiu miesiącach 2018 r., wyniósł 555 tys. t.

- Spadek sprzedaży odnotowano przede wszystkim do krajów Południowo-Wschodniej Azji. Eksport do Indonezji zmniejszył się o 26%, na Filipiny o 35%, a do Wietnamu o 28%. Wzrosła natomiast sprzedaż do krajów Północnej Afryki – Algierii o 16%, a do Egiptu o 62% - poinformował analityk.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Paweł Wyrzykowski RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    eksport produktów mleczarskich RSS ALERT    /    produkty mleczarskie RSS ALERT    /    mleko w proszku RSS ALERT    /    galanteria mleczarska RSS ALERT    /    eksport serów RSS ALERT    /    mleko RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.117.68
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.