Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polska Izba Mleka chce przygotować strategię dla mleczarstwa

  • Autor: PAP
  • Data: 01-06-2009, 17:20
Polska Izba Mleka chce przygotować strategię dla mleczarstwa

Polska Izba Mleka chce się podjąć przygotowania strategii dla przemysłu mleczarskiego. Ma ona wyznaczyć kierunki dalszego rozwoju tej branży - poinformowała PAP w poniedziałek dyrektor PIM Agnieszka Maliszewska. według PIM stworzenie takiego dokumentu jest konieczne - obecnie nie wiadomo, w jakim kierunku powinno rozwijać się polskie mleczarstwo.

Wyjaśniła, że przygotowanie strategii powinno być poprzedzone przeprowadzeniem szeregu analiz, dotyczących np. tego, jak w następnych latach będzie się kształtował popyt na określone produkty w Polsce i na świecie.

"Chcemy złożyć wniosek w tej sprawie na czerwcowe posiedzenie komitetu sterującego Funduszu Promocji Mleczarstwa" - powiedziała Maliszewska. PIM wstępnie szacuje, że koszt takiego opracowania wyniesie ok. 2 mln zł. Przedsięwzięcie to ma być w całości sfinansowanie ze środków branży mleczarskiej.

Szefowa PIM uważa, że strategia powinna być przygotowana jak najszybciej. "Jeżeli w czerwcu komitet zarządzający Funduszu wyrazi na to zgodę, to dokument może powstać w ciągu 6-7 miesięcy" - poinformowała.

Jeżeli komitet nie podejmie takiej decyzji, to sprawa się przesunie o kilka miesięcy ze względu na konieczność wyboru nowego gremium zarządzającego. Przypomniała, że od 1 lipca wchodzą nowe przepisy, na podstawie których będzie działał Fundusz Promocji Mleczarstwa.

W ocenie Maliszewskiej, sytuacja w mleczarstwie jest trudna. Opłacalność produkcji mleka spada. W kwietniu średnio litr mleka w skupie kosztował 88 groszy za litr. Przed rokiem mleczarnie skupowały ten surowiec po 1,11 zł/l.

Trudności ze zbytem swoich produktów mają mleczarnie, mniej korzystne jest eksportowanie produktów. Według wstępnych danych (styczeń-luty br.) wartość eksportu w stosunku do analogicznego okresu 2008 r. spadła o 29 proc., natomiast ilościowo eksport wzrósł o 5 proc.

Sprzedaż produktów mleczarskich na rynku krajowym także napotyka na trudności, ze względu na ograniczony popyt. Większość produkcji tej branży sprzedawana jest w sieciach handlowych. Zdaniem Maliszewskiej, handel wykorzystuje dużą podaż, dyktuje warunki, ustalając niskie ceny zakupu i wysokie marże, sięgające nawet kilkudziesięciu procent.

Jej zadaniem, sytuacja ze zbytem produkcji mleczarskiej mogłaby się poprawić, gdyby powstały wspólne dla kilku mleczarni centra dystrybucji. Mógłby to być pierwszy etap do szerszej konsolidacji zakładów. Obecnie w Polsce jest ponad 220 mleczarni, które konkurują między sobą.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.