Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polska Izba Mleka: Pogarsza się koniunktura na rynku mleka

  • Autor: PAP
  • Data: 04-04-2018, 14:15
Polska Izba Mleka: Pogarsza się koniunktura na rynku mleka
fot. shutterstock

Pogarsza się koniunktura na rynku mleka, ceny spadają. Zmniejszył się popyt na produkty mleczne na rynku chińskim, produkcję zwiększyły Nowa Zelandia i USA. Polskie produkty coraz trudniej sprzedać poza UE - mówi PAP dyrektor Polskiej Izby Mleka Agnieszka Maliszewska.

"Na rynku mleka zaczyna się dziać coraz gorzej. A jeszcze pod koniec ubiegłego roku prognozy wskazywały, że dobra tendencja wzrostowa utrzyma się w obszarze cen, jak i sprzedaży" - powiedziała Maliszewska.

Najwięcej obaw związanych jest z decyzją KE w sprawie zapasów interwencyjnych mleka w proszku. Jak zauważyła dyrektor, producenci czekają, co w tej sprawie zrobi Komisja, ale na razie nie ma sygnałów, że mleko będzie nadal przechowywane ani też, że zapasy te zostaną w jakiś sposób upłynnione.

Takie zapasy zostały zgromadzone w poprzednich latach, w formie interwencji na rynku mleka, ze względu na załamanie się tego rynku po zniesieniu limitów produkcji mleka od maja 2014 roku. KE w ramach interwencji skupiła 380 tys. ton mleka w proszku. Gdyby mleko to zostało sprzedane w krajach UE, zdestabilizowałoby to unijny rynek mleka.

"Optujemy, by przeznaczyć mleko na skarmianie zwierząt, cele kosmetyczne lub też by je przeznaczyć na pomoc humanitarną dla krajów afrykańskich, tak by ten towar całkowicie zniknął z europejskiego rynku" - powiedziała Maliszewska.

Kolejnym czynnikiem pogorszenia koniunktury jest załamanie się popytu na rynku chińskim, tam trudniej jest lokować produkty z Polski, tym bardziej, że produkcję mleka zwiększyła Nowa Zelandia i Stany Zjednoczone - tłumaczyła szefowa PIM.

Dodała, że spadły też ceny masła, m.in. ze względu na to, że część producentów, widząc w tym dobry interes, w ubiegłym roku zwiększyła jego produkcję.

Zdaniem Maliszewskiej 2018 r. będzie trudny dla mleczarstwa także dlatego, że nie wiadomo, jak będzie wyglądał Brexit. Prawdopodobnie KE będzie musiała zaproponować nowy pakiet pomocowy dla producentów mleka.

Według Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KORW) Polska branża mleczarska w 2017 r. odnotowała rekordowo wysokie przychody z eksportu produktów mlecznych. Wywóz artykułów mleczarskich w ujęciu wartościowym wzrósł do poziomu 2,1 mld euro, o blisko 32 proc. wyższego niż w 2016 r. i o 3,4 razy wyższego niż w roku akcesji Polski do UE.

W przeliczeniu na ekwiwalent mleka surowego eksport tego asortymentu był o około 4 proc. większy niż w 2016 r. i osiągnął poziom 4,1 mln ton.

Od akcesji Polski do Unii Europejskiej głównym rynkiem zbytu polskich produktów mlecznych są kraje unijne. W 2017 r. ich udział w wartości wywozu z Polski wyniósł ponad 76 proc. Jednocześnie wpływy uzyskane z eksportu do UE były o 34 proc. wyższe niż w 2016 r. i wyniosły 1,6 mld euro. Głównymi odbiorcami produktów mlecznych z Polski były: Niemcy (22 proc. wartości), Holandia (8 proc.), Czechy (7 proc.), Wielka Brytania i Włochy (po 5 proc.).

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.