Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polski handel zagraniczny nabiałem w I półroczu br. o 1 proc. większy

  • Autor: FAMMU/FAPA
  • Data: 05-09-2010, 10:40
Polski handel zagraniczny nabiałem w I półroczu br. o 1 proc. większy

W I półroczu br. polski eksport mleczarski osiągnął wyniki znacznie lepsze niż przed rokiem. Wartość wywozu wzrosła o 1 do 564,3 mln euro i wyraźnie przewyższyła dynamikę wzrostu eksportu rolnego ogółem, który zwiększył się o 9 proc. - informuje FAMMU/FAPA.

Tym samym udział nabiału w wartości polskiego wywozu spożywczego wzrósł z niespełna 8% do ponad 9%. Wydatki na import były również o 1 wyższe niż rok wcześniej i przekroczyły 157 mln euro. Dodatnia wartość salda wymiany zwiększyła się z 326 do 407 mln euro.

Najważniejszą pozycją wywozu pozostały sery i twarogi, których wywóz wzrósł o prawie 12% przy stabilnym wolumenie. Wskutek słabszej dynamiki zmalała jednak ich rola w eksporcie nabiału (z 41% do 36,5%). Na drugim miejscu pozostało mleko w proszku, głównie odtłuszczone (OMP), z którego eksportu, mimo 22% spadku tonażu, uzyskano przychody o 14% wyższe niż rok wcześniej.

Także ilość wysłanego za granicę płynnego mleka i śmietany była mniejsza niż przed rokiem (o 9%), jednak wpływy z tego tytułu zwiększyły się o 38%. Wolumen i wartość eksportu jogurtów, kefirów itp. wyrobów wzrosły o około 30%. Wysoką, 77% dynamikę odnotowała sprzedaż serwatki, chociaż ilości były zbliżone do tych z I połowy 2009 r. (+3%).

Zdecydowanie największy wzrost stał się udziałem masła - jego tonaż wzrósł o ponad 1/3, a wartość aż o 85%!

Na drugim biegunie znalazły się lody śmietankowe, których sprzedano o 5% mniej niż rok wcześniej, uzyskując wszakże kwoty o 5% wyższe. W imporcie również najważniejszą pozycją były sery, których sprowadzono o 22% więcej ilościowo i 28% więcej - wartościowo, co dało im ponad 40% udział w wartości przywozu mleczarskiego. Na drugim miejscu pozostało mleko w proszku (wzrost wolumenu o 16%, a wartości o 23%).

Pozostałe artykuły miały mniejsze znaczenie, należy jednak również odnotować wyraźny wzrost przywozu masła - ilościowo o 3, a wartościowo ponad dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Zmalały kwoty przeznaczane na zakup jogurtów i lodów śmietankowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH