Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Popyt na masło w Polsce wzrósł kosztem margaryny

  • Autor: BGŻ BNP Paribas
  • Data: 29-11-2016, 13:15
Popyt na masło w Polsce wzrósł kosztem margaryny
Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas

Zgodnie z najnowszymi danymi GUS w pierwszych dziesięciu miesiącach 2016 r., w porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem produkcja masła w Polsce w zakładach zatrudniających co najmniej 50 osób wzrosła o 8,4% do 179 tys. t, podczas gdy margaryny spadła aż o 25,1% do 242 tys. t. W całym 2016 r. wolumen produkcji margaryny może być najniższy od ponad dwudziestu lat – mówi Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Jego zdaniem, zwiększona produkcja masła związana jest ze wzrostem zapotrzebowania na ten produkt zarówno na rynkach zagranicznych, jak i na rynku krajowym. Według danych MF (za MRiRW) w pierwszych dziewięciu miesiącach 2016 r., z Polski wyeksportowano 35,5 tys. t masła i tłuszczów mlecznych, tj. o 10,1% więcej niż w analogicznym okresie 2015 r.

- O ile dynamika wzrostu sprzedaży do krajów UE była niewielka (wyniosła 2,5%) to sprzedaż na rynki zewnętrzne Wspólnoty zwiększyła się aż o 121%. Nadal jednak rynki pozaunijne miały relatywnie nieduże znaczenie dla zbytu masła, trafiło tam 12,7% całkowitego eksportu, chociaż ich udział zwiększył się w porównaniu z pierwszymi dziewięcioma miesiącami 2015 r. o 6,4 pkt. Proc. - mówi Paweł Wyrzykowski.

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2016 r. eksport masła wzrósł o 3,3 tys. t (r/r), produkcja była o 14 tys. t większa niż w analogicznym okresie przed rokiem, a zapasy koniec września były o 1,9 tys. t (o 54%) mniejsze niż na koniec 2015 r., co wskazuje na znaczący wzrost popytu na masło w Polsce. Potwierdzają to dane o dostawach masła na rynek krajowy, wg których, w okresie I-IX 2016 r. na rynek dostarczono 133 tys. t masła, tj. o 11,3% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem.

Odmienna była sytuacja na rynku margaryny. W pierwszych dziewięciu miesiącach br. jej eksport obniżył się o 3 tys. t (o 3,3%) do 90,3 tys. t. Natomiast zapasy margaryny na koniec września br., w porównaniu z końcem grudnia 2015 r. zwiększyły się o 0,9 tys. t.

Zgodnie z danymi GUS, w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. na rynek krajowy trafiło 226 tys. t margaryny oraz pozostałych tłuszczów do smarowania, czyli aż o 22,6% mniej niż w analogicznym okresie przed rokiem – zwraca uwagę ekspert BGŻ BNP Paribas.


Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 208) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.