Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Mleko

Prezes ARR: Marki własne stanowią zagrożenie zarówno dla konsumentów jak i producentów

Temat marek własnych jest często niewłaściwie rozumiany. Zagrożenia jakie się z nimi wiążą, zarówno dla konsumentów jaki i producentów, nie są dostatecznie analizowane. Ponadto jest tu silny lobbing sieci handlowych - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Władysław Łukasik, prezes Agencji Rynku Rolnego.

Prezes ARR: Marki własne stanowią zagrożenie zarówno dla konsumentów jak i producentów
Władysław Łukasik, prezes ARR

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 04-02-2011, 10:13

Jego zdaniem głównym zagrożeniem jakie niosą marki własne sieci handlowych dla konsumentów, to nieznany i zmienny producent. - Można powiedzieć, że pod tym względem konsumenci sią wprowadzani w błąd. Nie wiadomo kto produkuje wyroby sprzedawane pod markami sieci. Pod tą samą marką często kryje się inny producent. Wprawdzie właściciele marek podkreślają, że wszystkie wyroby są produkowane według tej samej receptury, ale nie jest to ten sam surowiec, nie są to te same linie produkcyjne i co najważniejsze nie ci sami ludzie - mówi Władysław Łukasik.

- Produkt spożywczy nie może zależeć tylko od receptury, które mogą być różnie interpretowane w różnych zakładach. Wyniki kontroli IJHARSU wykazują jak często produkty o tej samej nazwie i marce różnią się od siebie. A konsument nie wie kiedy i w jakich okolicznościach zmienił się producent marek własnych - zauważa szef ARR-u.

Drugą sprawą, na którą prezes Łukasik zwrócił uwagę jest zagrożenie dla producentów. W jego opinii producenci są ubezwłasnowolnienie i uzależnienie w niebezpieczny sposób od sieci handlowych. - Jest to szczególnie groźne dla małych i średnich firm. Duzi producenci, nawet jeśli decydują się sprzedawać pod markami sieci, to tylko część swojej produkcji i nie zaniedbują przy tym innych kanałów dystrybucji. W przypadku mniejszych firm zazwyczaj marki własne mają kluczowy udział w produkcji, a wówczas koniec takiej kooperacji może oznaczać katastrofę dla przedsiębiorstwa. Ponadto, z współpracy z sieciami trudno się wycofać czy zmienić warunki - mówi Władysław Łukasik. - Jeśli udział marek własnych w portfolio firmy wzrasta, to producent z samodzielnego uczestnika rynku staje się podwykonawcą sieci dystrybucyjnej - dodaje.

- Prawdą jest, że produkty pod markami własnymi często są tańsze, ale trzeba się zastanowić dlaczego. Czy wynika to z doskonałości receptury, czy ze zmniejszenia marży sieci a może z niskiej ceny narzuconej producentowi? Moim zdaniem z tego ostatniego powodu. Trzeba zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt. Jeśli małe lub średnie przedsiębiorstwa korzystają z pomocy publicznej przeznaczonej na rozwój, to może się zdarzyć, że faktycznym beneficjentem tej pomocy są sieci handlowe - mówi prezes ARR.

Prezes Łukasik podkreśla, że sprawie marek własnych sieci handlowych trzeba poświecić więcej uwagi. - Nie jestem przeciwnikiem marek własnych. Uważam, że rynek powinien być zróżnicowany zarówno pod względem asortymentu, dostawców jak i kanałów dystrybucji. Jest tam też miejsce dla marek własnych, ale byłbym ostrożny pod względem zbyt entuzjastycznego ich rozwijania - zaznacza Władysław Łukasik.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Władysław Łukasik RSS ALERT    /    marki własne RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    konsument RSS ALERT    /    dystrybucja RSS ALERT

KOMENTARZE (9)

  • Marek 2011-02-04 14:52:51
    Ale gdyby nie tanie marki to te małe i średnie firmy pewnie już by zniknęły z rynku, prawda? A tak jeszcze mogą przez jakiś czas funkcjonować. Na dłuższą metę nie mają szans przetrwać, dopóki rachunek ekonomiczny wychodzi na plus, to będą produkowały dla sieci. Nie zgadzam się, że konsument jest oszukiwany. Dla niego głównym kryterium wyboru jest głównie cena, na następnym miejscu stoi dopiero jakość. Kupując markę własną liczy się, że może być to produkt różniący się od tego, który kupił jakiś czas wcześniej, ale niska cena rekompensuje mu zmianę walorów smakowych. Jeśli szuka standardów smakowych, to wybierze droższą markę.
  • Arek 2011-02-06 22:49:07
    Szkoda, że prezes ARR nie dodał jak konsument ma rozpoznać fakt, pogorszenia się jakości produkty znanej firmy, która sama kontroluje produkcję. Np.dżem, kosztuje tyle samo - ale już mniej jest owoców więcej chemii. Oczywiście konsument może za każdym razem kontrolować etykietę, ale jeśli mamy dżem X firmy Y to przecież jego jakość też się może zmienić i konsument się o tym nie dowie, bo dzisiaj chemia decyduje o smaku i różnicy może nie zauważyć. Poza tym konsument i tak jest oszukiwany bo jedna firma ma 2-3 marki i sama ustala co w jakiej cenie jest sprzedawane.
  • technolog 2011-02-07 09:54:36
    marki własne - to prawda , maja róznych producentów i rózną jakość.kazdy producent chroni recepture , nawet odbiorca nie zna receptury .Zna tylko skłdniki według kolejności.Sieci tak długo drenuja producenta z ceną , gazetkami , badaniami , reklamą , aż ten już nie ma środków na surowce.a sieć przysyła codziennie zamówienie , które nie jest realizowane ,Sieć nalicza kary za niewywiązanie się z zamówień. I taki jest konieć firmy produkującej pod sieci!!!!!!!!!!!!!!! Mam przykre doświaczenie z sieciami!!!!!!!!!!!!
  • Kazik 2011-02-07 21:43:20
    Widać kto płaci ARR. .... Unormalizujcie przepisy dotyczące nazw i składników w markach własnych wprowadźcie normy w marakch własnych ( nie producentów ale - właścicieli marki ) i nie będzie problemu...będzie można wszystko sprawdzić..
  • adwokat diabła 2011-02-08 08:13:10
    Panu Prezesowi pomyliły się epoki.Widać marzy się ciągle o odgórnym,najmądrzejszym sterowaniu... Te lekcje zostały juz przerobione w tym kraju i efekty są publicznie znane. Nikt nie musi dla tych wstrętnych sieci produkować pod ich markami i nikt nie musi tam niczego sprzedawać.No i nikt nie musi tam kupować panie Prezesie, jeśli panu nie smakuje.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.83.236.51
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.