Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes KZSM: Nowe przepisy dotyczące znakowania żywności mogą spowodować spadek konsumpcji masła

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 15-07-2011, 14:19
Prezes KZSM: Nowe przepisy dotyczące znakowania żywności mogą spowodować spadek konsumpcji masła
Waldemar Broś, prezes KZSM

Nowe przepisy przyjęte przez Parlament Europejski o etykietowaniu żywności nie są dobre dla mleczarstwa. Mogą spowodować spadek konsumpcji niektórych produktów, szczególnie masła - uważa Waldemar Broś, prezes Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich.

Zdaniem prezesa Brosia, szczególnie zapisy o konieczności podawania wartości odżywczej są niekorzystne dla branży mleczarskiej. - Uważam, że Komisja Europejska jest przeciwko masłu i promuje inne tłuszcze niż mleczne - mówił 7. lipca br. na spotkaniu w siedzibie Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich.

Po opublikowaniu przepisów w Dzienniku Urzędowym UE, przedsiębiorstwa sektora spożywczego będą miały aż trzy lata na dostosowanie się do nowych zasad. Natomiast termin wprowadzenia informacji o wartości odżywczej produktu zostanie przedłużony o dodatkowe dwa lata. Jeśli producenci już informują o wartości odżywczej, będą mieli trzy lata na dostosowanie formy tej informacji do nowych przepisów.

Według nowych przepisów, informacja o wartości odżywczej produktu - kaloriach, zawartości tłuszczu, tłuszczów nasyconych, węglowodanów, cukrów, białek i soli - będzie musiała być czytelnie podana na opakowaniu.

Nowe etykiety mają ułatwić konsumentom szybkie odnalezienie informacji o produkcie podczas zakupów i umożliwić świadomy wybór. Zawartość m.in. kalorii i tłuszczów będzie musiała być podana w przeliczeniu na 100 g lub 100 ml. Dodatkowo, zawartość tych składników może być przeliczona na jedną porcję produktu. Ponadto konsument będzie w stanie od razu "wyłapać" sztuczne składniki i alergeny. Wymóg nowego oznakowania nie będzie dotyczyć alkoholu.

Również produkty wyglądające podobnie do innych, ale wykonane z zamiennych składników, np. produkty seropodobne wykonane z surowców roślinnych (tzw. produkty imitujące żywność), będą łatwe do rozpoznania. Jeśli składnik produktu, którego się spodziewamy, został zastąpiony innym, musi to być wyraźnie zaznaczone w przedniej części opakowania, przy użyciu odpowiedniego rozmiaru czcionki, obok nazwy marki. Produkty mięsne i rybne składające się z małych kawałków muszą być opisane jako produkt powstały "z połączenia kawałków mięsa" lub "z połączenia kawałków ryby".

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Zdziwko 19-07-2011, 08:16:
Zgadzam się z M. Pan prezes się myli i nie rozumie zmian zachodzących w prawie żywnościowym.Pozostaj mieć nadzieję,że spółdzielnie znacznie lepiej będa wykorzystywać to nowe prawo do komunikacji z konsumentem.
  • M. 19-07-2011, 07:44:
Panie Prezesie bez urazy ale myli się Pan co do niekorzystności dla sektora mleczarskiego. Dzięki wymienionym przez Pana zmianom w prawie unijnym doprowadzi nareszcie do świadomego wybierania przez konsumenta "żywności" lub "produktów imitujących żywność". W miejscu jakim jesteśmy obecnie ludzie nieświadomie (z względu na brak odpowiedniego opisu na opakowaniach lub jego "podrasowania") kupują produkty których świadomie nie wstawili by do swojego codziennego koszyka. Zna Pan doskonale rynek i wie ilu producentów wykorzystuje nieświadomość kupujących do sprzedaży produktów o obniżonej jakości (z tłuszczami roślinnymi zamiast zwierzęcych itp.). Sytuacje na rynku masła psuła od zawsze możliwość nazywania masłem nawet produktu z tłuszczem roślinnym, to się zmieniło ale produkty takie istnieją i mają się dobrze na rynku dzięki braku odpowiedniej WYRÓŻNIONEJ informacji na opakowaniu.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 973) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH