Prezes Mlekovity: Wzmożenie aktywności polskiej dyplomacji na rynkach światowych pomogłoby rozwijać eksport
- W dostępie do rynków zagranicznych są pewne bariery, nad których zniesieniem należy pracować na szczeblu rządowym. Wsparcie polskich przedsiębiorców w handlu zagranicznym byłoby wskazane przede wszystkim w wielu przypadkach, w których istnieją nieformalne regulacje między krajami, np. utrudniające certyfikację produktów eksportowanych na dany rynek – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Dariusz Sapiński, prezes Mlekovity.

Jego zdaniem, wzmożenie aktywności polskiej dyplomacji na rynkach światowych pomogłoby nie tylko w nawiązaniu nowych kontaktów handlowych, ale także np. w uporządkowaniu kosztów transakcji handlowych, głównie dotyczących tzw. legalizacji dokumentów handlowych. - Barierą w eksporcie do Afryki jest też sam region – mimo że państwa afrykańskie mają potencjalnie duże perspektywy rozwoju, to wiele z nich jest wskazywanych jest jako kraje wysokiego ryzyka, choćby przez niestabilność polityczno-gospodarczą, która utrudnia aktywność eksporterów na tym kontynencie – mówi prezes Sapiński.
- Dlatego pomimo rosnącego w tempie ok. 15 proc. produkcyjnego potencjału rozwojowego Mlekovity potrzebne są jeszcze działania, które otworzą zarówno nam, jak i innym polskim eksporterom nowe rynki. Tym bardziej, że eksport produktów mleczarskich oraz wszelkie działania w tym zakresie podejmowane przez Mlekovitę promują Polskę na arenie międzynarodowej jako wiarygodnego partnera gospodarczego, wspierają dobry wizerunek polskiego przedsiębiorcy, przyczyniają się do rozwoju gospodarczego kraju oraz przyciągają inwestorów, a także budują kapitał zaufania wobec Polski i Polaków – podkreśla Dariusz Sapiński.
Zaznacza, że Mlekovita od wielu lat jest największym eksporterem produktów mleczarskich w Europie Środkowo-Wschodniej. Jest liderem nie tylko w wartości eksportowanych produktów, ale także pod względem liczby obsługiwanych krajów oraz asortymentów wysyłanych na rynki zewnętrzne. Afryka jest jednym z ciekawszych rynków dla polskich eksporterów, do tego bardzo perspektywicznym. Kraje rozwijające się są bowiem bardzo chłonne, trzeba tylko trafić w ich potrzeby.
- A Mlekovita, pomimo trudności wynikających z licznych barier, doskonale radzi sobie na wymagających rynkach międzynarodowych. W 2018 roku wyeksportowaliśmy ok. 30 proc. swojej produkcji na rynki całego świata – dodaje.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.