REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Prezes OSM Czarnków: Naszej branży przeszkadza brak stabilności

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 18-01-2011, 10:37
Prezes OSM Czarnków: Naszej branży przeszkadza brak stabilności
Helmut Doliwa, prezes OSM Czarnków

W mleczarstwie występują ciągłe wahania cen oraz niezdrowa konkurencja - mówi serwisowi portalspożywczy.pl Helmut Doliwa, prezes OSM Czarnków.

REKLAMA

Zdaniem Helmuta Doliwy, ciągłe wahania cen surowca, OMP i zmienny kurs walut utrudnia długoterminowe planowanie w mleczarstwie. - Wiele firm jest zmuszonych eksportować swoje wyroby, gdyż byt mała jest konsumpcja krajowa. Mleczarnie te często są stratne przez szybkie zmiany kursu walut, a ze strony państwa nie mają żadnego wsparcia - ubolewa prezes OSM Czarnków.

Jego zdaniem, także pomiędzy mleczarniami na krajowym rynku jest nie zdrowa konkurencja. - Jeśli ktoś chwali się, że opanował jakiś rynek, to znaczy, że musiał kogoś z niego wyprzeć i zająć jego miejsce. Gdyby w branży istniała większa solidarność byłoby to z korzyścią dla wszystkich - uważa prezes Doliwa.

OSM Czarnków należy do czołowych producentów artykułów mleczarskich w Polsce posiadającym najnowszy park maszynowy oraz 100 proc. kapitału polskiego. Spółdzielnia posiada dwa zakłady produkcyjne w Czarnkowie i Chodzieży całkowicie dostosowane do obecnych wymogów UE, w których zatrudnionych jest ca 200 pracowników. Zakłady są ciągle modernizowane, a produkcja dostosowana do aktualnych potrzeb rynku.

KOMENTARZE: (5)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • abc 19-01-2011, 17:37:
To był komentarz, nie krytykujący a w mojej intencji uzupełniający do przeczytanej wypowiedzi Pana Prezesa. Odpowiadam więc na komentarz do komentarza. Celem planowania krótkoterminowego jest umożliwienie zrealizowania najbliższego terminowo odcinka z planu długoterminowego w aktualnie danej rzeczywistości która mogła ulec zmianie w stosunku do tej jaka była zakładana przy planowaniu długoterminowym (np. roku bieżącego 2011 z planu 2010-2013 sporządzonego w 2009). A zatem plan długoterminowy dla tego odcinka (2011 roku) wymaga korekty np. uwzględnienia tej zmiany kursu walut i jej wpływu na inne elementy planu. Taki plan da także efektywność. Jeżeli takie mleczarnie mają wszystko, to z jednej strony może niezbyt rozsądnie planowały długoterminowo a z drugiej mają teraz szerokie możliwości wyboru właściwej ścieżki. Czy specjalizacja jest na pewno gwarantem sukcesu dla każdego? Czy może konsolidacja? A może jeszcze coś innego? Każda firma jest inna i działa w innym otoczeniu, powinna wybrać model najkorzystniejszy dla siebie uwzględniający interes właścicieli i pracowników. To oczywiście wyklucza myślenie o jakimś centralnym opracowaniu projektu specjalizacji dla segmentu małych i średnich mleczarń. Nigdzie nie stwierdziłem – planujcie sobie czy konkurujcie sobie. Pisząc o uzupełnieniu planu długoterminowego planem krótkoterminowym raczej myślę planujcie DLA SIEBIE by łatwiej się zarządzało. Jeżeli ktoś opanował jakiś rynek lub przejął udział swojego konkurenta to znaczy, że on zaoferował klientowi coś co było dla tego klienta bardziej wartościowe. Dzisiaj mamy rynek nabywcy, wynikający z przewagi podaży nad popytem. Konkurując patrzymy by się nie dać, a gdy się to stanie jak to sobie odbić. Nie konkurując dajemy się zaskakiwać.
  • Dr Andrzej Fetlinski- Food Concept 19-01-2011, 13:51:
Szanowny "abc" a jakie to miały by być cele owego „planowania krótkoterminowego” lub „długoterminowego”, w sytuacji gdy zdecydowana większość naszych małych i średnich mleczarni wykorzystując środki unijne ma wyposażenie techniczne by robić wszystko?
Zatem, czy te środki będą efektywnie wykorzystane?
Na palcach jednej reki można wskazać nasze małe i średnie mleczarnie, które obrały specjalizację i odniosły sukces.
Czy jest u nas profesjonalna instytucja, która poradziłaby w kierunkach współczesnej specjalizacji produkcji tym niewielkim przetwórniom mleczarskim, czy ktoś opracował projekt specjalizacji produkcji dla naszych małych i średnich mleczarni ?
Rady nadzorcze tych małych spółdzielni w większości złożone z zapracowanych rolników nie obserwują profesjonalnie trendów; rynkowych, technologicznych, żywieniowych, czy burzliwie rozwijanej się wiedzy?
Zatem stwierdzenie „planujcie sobie” i" konkurujcie sobie" to daleko mniej niż „abc”.

  • abc 19-01-2011, 11:24:
1/ Planowanie długoterminowe należy uzupełnić krótkoterminowym. 2/ Konsumpcję krajową można zwiększyć przez zmniejszenie rozwarstwienia wynagrodzeń, czyli podniesienie minimalnych. To jest w gestii wszystkich prezesów i dyrektorów. 3/ Konkurencja na rynku tak jak w sporcie, polega na tym że jeden wygrywa a drugi przegrywa. To cecha gospodarki rynkowej. Solidarność w tym przypadku oznaczałaby raczej zmowę ściganą przez prawo. W mleczarstwie konkurencja nie jest brutalna.

Zobacz wszystkie komentarze (5)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (22 522) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH