Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Prezes OSM Czarnków: Naszej branży przeszkadza brak stabilności

W mleczarstwie występują ciągłe wahania cen oraz niezdrowa konkurencja - mówi serwisowi portalspożywczy.pl Helmut Doliwa, prezes OSM Czarnków.

Prezes OSM Czarnków: Naszej branży przeszkadza brak stabilności
Helmut Doliwa, prezes OSM Czarnków

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 18-01-2011, 10:37

Zdaniem Helmuta Doliwy, ciągłe wahania cen surowca, OMP i zmienny kurs walut utrudnia długoterminowe planowanie w mleczarstwie. - Wiele firm jest zmuszonych eksportować swoje wyroby, gdyż byt mała jest konsumpcja krajowa. Mleczarnie te często są stratne przez szybkie zmiany kursu walut, a ze strony państwa nie mają żadnego wsparcia - ubolewa prezes OSM Czarnków.

Jego zdaniem, także pomiędzy mleczarniami na krajowym rynku jest nie zdrowa konkurencja. - Jeśli ktoś chwali się, że opanował jakiś rynek, to znaczy, że musiał kogoś z niego wyprzeć i zająć jego miejsce. Gdyby w branży istniała większa solidarność byłoby to z korzyścią dla wszystkich - uważa prezes Doliwa.

OSM Czarnków należy do czołowych producentów artykułów mleczarskich w Polsce posiadającym najnowszy park maszynowy oraz 100 proc. kapitału polskiego. Spółdzielnia posiada dwa zakłady produkcyjne w Czarnkowie i Chodzieży całkowicie dostosowane do obecnych wymogów UE, w których zatrudnionych jest ca 200 pracowników. Zakłady są ciągle modernizowane, a produkcja dostosowana do aktualnych potrzeb rynku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Helmut Doliwa RSS ALERT    /    OSM Czarnków RSS ALERT    /    mleczarstwo RSS ALERT    /    ceny produktów mleczarskich RSS ALERT

KOMENTARZE (5)

  • adolf 2011-01-18 14:18:53
    Heil Helmut
  • Dr Andrzej Fetlinski 2011-01-19 09:29:06
    Zmiany warunków rynkowych,zmiany relacji ekonomicznych, niezwykle szybki wzrost wiedzy i innowacji szczególnie w obszarze biotechnologii, nasilenie strumieni informacji, itd, to typowy obraz współczesnych rynków i współczesnej otwartej gospodarki wiedzy i informacji w skali globu. Dynamika zmian będzie narastała.....
  • abc 2011-01-19 11:24:13
    1/ Planowanie długoterminowe należy uzupełnić krótkoterminowym. 2/ Konsumpcję krajową można zwiększyć przez zmniejszenie rozwarstwienia wynagrodzeń, czyli podniesienie minimalnych. To jest w gestii wszystkich prezesów i dyrektorów. 3/ Konkurencja na rynku tak jak w sporcie, polega na tym że jeden wygrywa a drugi przegrywa. To cecha gospodarki rynkowej. Solidarność w tym przypadku oznaczałaby raczej zmowę ściganą przez prawo. W mleczarstwie konkurencja nie jest brutalna.
  • Dr Andrzej Fetlinski- Food Concept 2011-01-19 13:51:44
    Szanowny \"abc\" a jakie to miały by być cele owego „planowania krótkoterminowego” lub „długoterminowego”, w sytuacji gdy zdecydowana większość naszych małych i średnich mleczarni wykorzystując środki unijne ma wyposażenie techniczne by robić wszystko? Zatem, czy te środki będą efektywnie wykorzystane? Na palcach jednej reki można wskazać nasze małe i średnie mleczarnie, które obrały specjalizację i odniosły sukces. Czy jest u nas profesjonalna instytucja, która poradziłaby w kierunkach współczesnej specjalizacji produkcji tym niewielkim przetwórniom mleczarskim, czy ktoś opracował projekt specjalizacji produkcji dla naszych małych i średnich mleczarni ? Rady nadzorcze tych małych spółdzielni w większości złożone z zapracowanych rolników nie obserwują profesjonalnie trendów; rynkowych, technologicznych, żywieniowych, czy burzliwie rozwijanej się wiedzy? Zatem stwierdzenie „planujcie sobie” i\" konkurujcie sobie\" to daleko mniej niż „abc”.
  • abc 2011-01-19 17:37:34
    To był komentarz, nie krytykujący a w mojej intencji uzupełniający do przeczytanej wypowiedzi Pana Prezesa. Odpowiadam więc na komentarz do komentarza. Celem planowania krótkoterminowego jest umożliwienie zrealizowania najbliższego terminowo odcinka z planu długoterminowego w aktualnie danej rzeczywistości która mogła ulec zmianie w stosunku do tej jaka była zakładana przy planowaniu długoterminowym (np. roku bieżącego 2011 z planu 2010-2013 sporządzonego w 2009). A zatem plan długoterminowy dla tego odcinka (2011 roku) wymaga korekty np. uwzględnienia tej zmiany kursu walut i jej wpływu na inne elementy planu. Taki plan da także efektywność. Jeżeli takie mleczarnie mają wszystko, to z jednej strony może niezbyt rozsądnie planowały długoterminowo a z drugiej mają teraz szerokie możliwości wyboru właściwej ścieżki. Czy specjalizacja jest na pewno gwarantem sukcesu dla każdego? Czy może konsolidacja? A może jeszcze coś innego? Każda firma jest inna i działa w innym otoczeniu, powinna wybrać model najkorzystniejszy dla siebie uwzględniający interes właścicieli i pracowników. To oczywiście wyklucza myślenie o jakimś centralnym opracowaniu projektu specjalizacji dla segmentu małych i średnich mleczarń. Nigdzie nie stwierdziłem – planujcie sobie czy konkurujcie sobie. Pisząc o uzupełnieniu planu długoterminowego planem krótkoterminowym raczej myślę planujcie DLA SIEBIE by łatwiej się zarządzało. Jeżeli ktoś opanował jakiś rynek lub przejął udział swojego konkurenta to znaczy, że on zaoferował klientowi coś co było dla tego klienta bardziej wartościowe. Dzisiaj mamy rynek nabywcy, wynikający z przewagi podaży nad popytem. Konkurując patrzymy by się nie dać, a gdy się to stanie jak to sobie odbić. Nie konkurując dajemy się zaskakiwać.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.233.6
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.