Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Spomleku: Małe mleczarnie nie chcą się specjalizować

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl
  • Data: 06-07-2010, 12:01
Prezes Spomleku: Małe mleczarnie nie chcą się specjalizować

Niestety, niewiele z małych mleczarni dostrzega konieczność specjalizacji i wynikające z niej korzyści. Większość z nich produkuje wszystkiego po trochu: mleko spożywcze lub UHT, masło, śmietany, twarogi, galanterię, żółte sery - mówi dla serwisu portalspozywczy.pl Edward bajko, prezes Spomleku.

- Tymi produktami starają się rywalizować z branżowymi gigantami, dysponującymi o wiele sprawniejszą dystrybucją i znacznymi budżetami marketingowymi. Próbują więc wojny cenowej, w której z góry skazane są na porażkę. Tymczasem w wielu krajach europejskich małe mleczarnie swoją strategię opierają na unikatowych produktach, silnie związanych z regionem, wytwarzanych zgodnie z tradycyjnymi recepturami. W ten sposób zdobywają grono wiernych klientów - podkreśla prezes Bajko.

Jego zdaniem, innym błędem popełnianym przez małe mleczarnie jest nierozważne korzystanie z wahań rynkowych. - W sytuacji, gdy następuje hossa i rosną ceny mleka przerzutowego, znacznie zmniejszają one swoją produkcję i odsprzedają surowiec większym producentom. Pozwala im to co jakiś czas uzyskać jednorazowy zastrzyk gotówki. Jednak, gdy nadchodzi bessa i muszą samodzielnie przetwarzać skupione mleko, okazuje się, że straciły część rynku. Próbując ją odzyskać, muszą obniżać ceny - mówi szef Spomleku.

Problemy małych mleczarni dotyczą zarówno współpracy z handlem, jak i z dostawcami. - Przy niewielkiej skali produkcji trudno jest myśleć o sprzedaży do wielkich sieci handlowych, które odgrywają coraz większą rolę w sprzedaży produktów mlecznych. Dotyczy to zarówno możliwości zapewnienia odpowiedniej ilości towaru, jak i kwestii logistycznych. Małym mleczarniom trudniej jest też zaakceptować przedłużone terminy płatności, czyli de facto kredytowanie części sprzedaży. Na to nakładają się jeszcze problemy z jakością produktów, która w wielu przypadkach pozostawia wciąż sporo do życzenia - zauważa prezes spółdzielni z Radzynia Podlaskiego.

Małe mleczarnie mają też kłopoty z pozyskiwaniem surowca. Na ogół są w stanie zaoferować niższe stawki za mleko, co naraża je na ciągłe ryzyko utraty dostawców oraz zmusza do przyjmowania surowca o nie najlepszych parametrach. Współpracując z wieloma małymi gospodarstwami, ponoszą też wyższe koszty transportu mleka.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 744) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH