Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Spomleku: Potencjał przetwórczy mleczarstwa przerasta krajowe potrzeby

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 16-08-2012, 13:01
Prezes Spomleku: Potencjał przetwórczy mleczarstwa przerasta krajowe potrzeby
Edward Bajko, prezes Spomleku /fot. żelaznastudio

Podobnie jak ilość produkowanego w kraju mleka, również potencjał przetwórczy polskiego mleczarstwa bez wątpienia przerasta nasze krajowe potrzeby. Jesteśmy w stanie przetworzyć znacznie więcej surowca niż wynika to z popytu wewnętrznego. Tylko dzięki eksportowi te moce są wykorzystywane, chociaż i tak mamy jeszcze spore rezerwy - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Edward Bajko, prezes Spomleku.

Podkreśla, że w ciągu minionych 20 lat branża mleczarska przeżyła prawdziwą rewolucję, pod wieloma względami nawet wyprzedzając zachodnich konkurentów. - Dla producentów maszyn, ale też np. opakowań, staliśmy się żyłą złota. Oczywiście w pewnym stopniu wynikało to z dotychczasowego zapóźnienia i konieczności spełnienia wymogów unijnych. Generalnie wyglądało to jednak tak, jakbyśmy zbroili się przed wielką ofensywą na światowe rynki - uważa szef Spomleku.

- Niestety, naszej armii, wyposażonej już w nowoczesne uzbrojenie, zabrakło amunicji. Nie mamy bowiem do dzisiaj ani produktu, którym bylibyśmy w stanie skutecznie się wyróżnić, ani rozpoznawalnych marek. Nie udało nam się nawet wypromować polskiego mleczarstwa jako całości. Co gorsza, nie widać też symptomów zmiany na lepsze. Wciąż specjalizujemy się w wytwarzaniu produktów masowych, takich jak sery żółte najpopularniejszych gatunków, masło i proszki, przeznaczonych do sprzedaży w sektorze B2B. Wielu zagranicznych konsumentów nie wie nawet, że plasterki w opakowaniu zachodniego producenta lub sieci handlowej, powstały w Polsce. My wypracowujemy obrót, ale prawdziwe zyski zbierają nasi zagraniczni kontrahenci - podkreśla Edward Bajko.

Jego zdaniem, problemem jest też zbyt wolno postępująca konsolidacja oraz niewielka skala usystematyzowanej współpracy pomiędzy poszczególnymi mleczarniami. W efekcie firmy chcące się rozwijać, muszą rozbudowywać swój potencjał, podczas gdy inne wykorzystują go w coraz mniejszym stopniu.

- Dla polskiego mleczarstwa najkorzystniej byłoby, gdyby w ciągu kilku najbliższych lat mogło ograniczyć wydatki na inwestycje w sprzęt, a przeznaczyć środki na badania i rozwój produktów oraz umacnianie ich pozycji rynkowej, a także inwestować w narzędzia informatyczne dla skuteczniejszego zarządzania biznesowego - uważa prezes Bajko.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (17)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Naprzód Polsko! 30-08-2012, 15:13:
ale żeby wejśc na rynki zagraniczne, to należałoby faktycznie zmienic zarządzanie; no byłoby to związane z decentralizacja pewnych decyzji i procesów.itd itp.
Jest narazie dla tych firm za wcześnie na expansje
zagraniczną [pomimo, że moment jest idealny: recesja w europie, niższe koszty pracy w Polsce, przeinwestowanie w moce przodukcyjne, niższa ( narazie) cena surowca itd itd].
Ale wszystko wskazuje na to , że te firmy jako droge rozwoju widza tylko w konsolidacji , która zresztą nie jest do końca zdefiniowana w sensiu celów. A efektem jest , że wszystko toczy sie na "tym samym jakby nie patrzeć ograniczonym poletku", bez wiekszego sensu i wizji na przyszłość. Nie wierzę w to , że firma o obrocie około miliarda dolarów rocznie jest zbyt mała/słaba , aby rozpocząć expoansje zagraniczną. Polecam przeczytanie kilku wypowiedzi Janka Kulczyka.
  • gość 30-08-2012, 14:16:
Piątnica jest faktycznie zdecydowanie najlepiej zarządzana spółdzielnia w Polsce. Płaci świetnie za mleko skupowe , rozwija sie harmonijnie ( a nie "na wariata" jak niektórzy nawiedzeni "inwestorzy" ) zwiększając sensownie swój potencjał, rolnicy - dostawcy sa w pełni usatysfakcjonowani i jako WŁAŚCICIELE i jako dostawcy mleka.
Dwie największe spółdzielnie ( Mlekovita i Mlekpol) osiągnęły faktycznie spore rozmiary-pewnie częściowo dlatego , że za mleko płacą nieco mniej niz Piatnica. Natomiast zobaczymy jaki bedzie ich rozwój w najbliższych latach- czy np zdecydują sie na expansję ( realną) poza granicami Kraju?
Warto pamiętać, że cena skupu mleka jako wynik jest własciwie bezwzględnie obiektywna pod warunkiem, że spółdzielnia jednocześnie sie rozwija rynkowo i zwiększa swój potencjał.
W wiekszości spółdzielni na falach popytu/podaży jako jedyną metodę stosuje praktycznie obniżenie ceny skupu- jako "lekarstwo" na kryzysy.
  • ciekawy 30-08-2012, 12:29:
Jakiś "gość" napisał cyt. " Piątnica jest profesjonalnie zarządzaną Spółdzielnią , dbającą o interes właścicieli czyli rolników-dostawców mleka i płaci w zalezności od porównania 30- 50 groszy za litr mleka skupowego więcej niż te mniej profesjonalnie zarządzane mleczarnie".

Czyli Mlekpol i Mlekowita, największe polskie mleczarnie, są jak zarządzane? Mniej profesjonalnie? Nie dbają o rolników?

Zobacz wszystkie komentarze (17)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 256) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH