Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Spomleku: Potencjał przetwórczy mleczarstwa przerasta krajowe potrzeby

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 16-08-2012, 13:01
Prezes Spomleku: Potencjał przetwórczy mleczarstwa przerasta krajowe potrzeby
Edward Bajko, prezes Spomleku /fot. żelaznastudio

Podobnie jak ilość produkowanego w kraju mleka, również potencjał przetwórczy polskiego mleczarstwa bez wątpienia przerasta nasze krajowe potrzeby. Jesteśmy w stanie przetworzyć znacznie więcej surowca niż wynika to z popytu wewnętrznego. Tylko dzięki eksportowi te moce są wykorzystywane, chociaż i tak mamy jeszcze spore rezerwy - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Edward Bajko, prezes Spomleku.

Podkreśla, że w ciągu minionych 20 lat branża mleczarska przeżyła prawdziwą rewolucję, pod wieloma względami nawet wyprzedzając zachodnich konkurentów. - Dla producentów maszyn, ale też np. opakowań, staliśmy się żyłą złota. Oczywiście w pewnym stopniu wynikało to z dotychczasowego zapóźnienia i konieczności spełnienia wymogów unijnych. Generalnie wyglądało to jednak tak, jakbyśmy zbroili się przed wielką ofensywą na światowe rynki - uważa szef Spomleku.

- Niestety, naszej armii, wyposażonej już w nowoczesne uzbrojenie, zabrakło amunicji. Nie mamy bowiem do dzisiaj ani produktu, którym bylibyśmy w stanie skutecznie się wyróżnić, ani rozpoznawalnych marek. Nie udało nam się nawet wypromować polskiego mleczarstwa jako całości. Co gorsza, nie widać też symptomów zmiany na lepsze. Wciąż specjalizujemy się w wytwarzaniu produktów masowych, takich jak sery żółte najpopularniejszych gatunków, masło i proszki, przeznaczonych do sprzedaży w sektorze B2B. Wielu zagranicznych konsumentów nie wie nawet, że plasterki w opakowaniu zachodniego producenta lub sieci handlowej, powstały w Polsce. My wypracowujemy obrót, ale prawdziwe zyski zbierają nasi zagraniczni kontrahenci - podkreśla Edward Bajko.

Jego zdaniem, problemem jest też zbyt wolno postępująca konsolidacja oraz niewielka skala usystematyzowanej współpracy pomiędzy poszczególnymi mleczarniami. W efekcie firmy chcące się rozwijać, muszą rozbudowywać swój potencjał, podczas gdy inne wykorzystują go w coraz mniejszym stopniu.

- Dla polskiego mleczarstwa najkorzystniej byłoby, gdyby w ciągu kilku najbliższych lat mogło ograniczyć wydatki na inwestycje w sprzęt, a przeznaczyć środki na badania i rozwój produktów oraz umacnianie ich pozycji rynkowej, a także inwestować w narzędzia informatyczne dla skuteczniejszego zarządzania biznesowego - uważa prezes Bajko.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (17)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Naprzód Polsko! 30-08-2012, 15:13:
ale żeby wejśc na rynki zagraniczne, to należałoby faktycznie zmienic zarządzanie; no byłoby to związane z decentralizacja pewnych decyzji i procesów.itd itp.
Jest narazie dla tych firm za wcześnie na expansje
zagraniczną [pomimo, że moment jest idealny: recesja w europie, niższe koszty pracy w Polsce, przeinwestowanie w moce przodukcyjne, niższa ( narazie) cena surowca itd itd].
Ale wszystko wskazuje na to , że te firmy jako droge rozwoju widza tylko w konsolidacji , która zresztą nie jest do końca zdefiniowana w sensiu celów. A efektem jest , że wszystko toczy sie na "tym samym jakby nie patrzeć ograniczonym poletku", bez wiekszego sensu i wizji na przyszłość. Nie wierzę w to , że firma o obrocie około miliarda dolarów rocznie jest zbyt mała/słaba , aby rozpocząć expoansje zagraniczną. Polecam przeczytanie kilku wypowiedzi Janka Kulczyka.
  • gość 30-08-2012, 14:16:
Piątnica jest faktycznie zdecydowanie najlepiej zarządzana spółdzielnia w Polsce. Płaci świetnie za mleko skupowe , rozwija sie harmonijnie ( a nie "na wariata" jak niektórzy nawiedzeni "inwestorzy" ) zwiększając sensownie swój potencjał, rolnicy - dostawcy sa w pełni usatysfakcjonowani i jako WŁAŚCICIELE i jako dostawcy mleka.
Dwie największe spółdzielnie ( Mlekovita i Mlekpol) osiągnęły faktycznie spore rozmiary-pewnie częściowo dlatego , że za mleko płacą nieco mniej niz Piatnica. Natomiast zobaczymy jaki bedzie ich rozwój w najbliższych latach- czy np zdecydują sie na expansję ( realną) poza granicami Kraju?
Warto pamiętać, że cena skupu mleka jako wynik jest własciwie bezwzględnie obiektywna pod warunkiem, że spółdzielnia jednocześnie sie rozwija rynkowo i zwiększa swój potencjał.
W wiekszości spółdzielni na falach popytu/podaży jako jedyną metodę stosuje praktycznie obniżenie ceny skupu- jako "lekarstwo" na kryzysy.
  • ciekawy 30-08-2012, 12:29:
Jakiś "gość" napisał cyt. " Piątnica jest profesjonalnie zarządzaną Spółdzielnią , dbającą o interes właścicieli czyli rolników-dostawców mleka i płaci w zalezności od porównania 30- 50 groszy za litr mleka skupowego więcej niż te mniej profesjonalnie zarządzane mleczarnie".

Czyli Mlekpol i Mlekowita, największe polskie mleczarnie, są jak zarządzane? Mniej profesjonalnie? Nie dbają o rolników?

Zobacz wszystkie komentarze (17)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 208) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.