REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Prezes ZPPM: Handel z Rosją jest tylko dla silnych partnerów

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl
  • Data: 21-01-2010, 12:49
Prezes ZPPM: Handel z Rosją jest tylko dla silnych partnerów

Polskie mleczarstwo ma w Rosji do wyboru dwie strategie. Albo rozwijanie tradycyjnego eksportu albo joint venture z Rosjanami, czego będą mogły się podjąć jedynie ci przetwórcy, którzy mają silną pozycję ekonomiczną i których stać na długi okres zwrotu zainwestowanego kapitału - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes ZPPM.

REKLAMA

Prezes ZPPM-u dostrzega dwie możliwe, główne strategie wejścia do Rosji. Są to zwiększenie eksportu z Polski i zbudowanie, zakup lub też stworzenie joint venture z partnerem rosyjskim już na terenie Federacji. - O ile pierwsza strategia na pierwszy rzut oka wydaje się łatwiejsza, to jednak jest ona narażona na nieustanne zmiany wymogów sanitarnych obejmujących zakłady przemysłu spożywczego chcące eksportować do Rosji. Dominuje tu zatem duża niepewność i uzależnienie od nie zawsze merytorycznych decyzji władz rosyjskich - mówi Marcin Hydzik.

Druga strategia jest obliczona bardziej na długookresowe działania, zdobycie przyczółka w Rosji w celu zaznaczenia swojej obecności na tym rynku i, w perspektywie, systematycznemu choć powolnemu zdobywaniu rynku rosyjskiego od wewnątrz. Choć i tu nie brakuje problemów utrudniających życie przetwórców mleka, do których należą przede wszystkim zmieniające się często przepisy prawne - dostrzega szef ZPPM-u.

- Jak się wydaje, zwłaszcza wobec deklaracji kremlowskich władz o zwiększaniu wsparcia dla zakładów przetwórstwa mleka znajdujących się w Rosji, wariant produkcji na terenie Federacji Rosyjskiej, będzie teraz nieco łatwiejszy do zrealizowania. Można powiedzieć, że im trudniej wejść dzisiaj na rynek rosyjski, tym bardziej będzie to procentować w latach późniejszych. Niestety, jest to inwestycja obliczona na lata, więc będą mogły ją podjąć jedynie ci przetwórcy, którzy mają silną pozycję ekonomiczną i których stać na długi okres zwrotu zainwestowanego kapitału. Niezmiernie istotne są tu korzystne warunki otoczenia inwestycji, czyli m.in. skuteczna działalność takich instytucji jak KUKE, które w istotny sposób mogą zredukować ryzyko inwestycyjne - uważa prezes Hydzik.

Rynek rosyjski nie jest rynkiem łatwym. Bariery wejścia, zarówno te oficjalne jak i te nieoficjalne, są bardzo duże. Z zapowiedzi przedstawicieli rosyjskiej administracji wynika, iż wejście na rynek rosyjski nie będzie łatwe także w przyszłości. Nowa polityka bezpieczeństwa produktów spożywczych, a co za tym idzie nowe bariery fitosanitarne nie nastrajają optymistycznie polskich eksporterów, mimo że Komisja Europejska czyni starania na rzecz wzajemnego uznawania wymogów weterynaryjnych UE i Federacji Rosyjskiej.

- Sadzę jednak, że aktualne trudności nie powinny przesłaniać celu strategicznego, jakim jest obecność polskich firm na tym ogromnym i ciągle niezwykle chłonnym rynku - dodaje Hydzik.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 952) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH