Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes ZPPM: Interwencjonizm się nie sprawdza

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 25-10-2013, 11:23
Prezes ZPPM: Interwencjonizm się nie sprawdza
Marcin Hydzik, prezes ZPPM /fot.żelaznastudio

W dobie globalnej gospodarki, wszelkie działania interwencyjne na rynku są skazane na porażkę i kończą się marnotrawstwem środków - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związki Polskich Przetwórców Mleka.

Podkreśla, że oczywistym jest, że zarówno polski sektor mleczarski, jak i unijny są uzależnione od sytuacji na rynkach światowych. Polska eksportuje ok. 20-30 proc. swojej produkcji. W wielu krajach UE jest podobnie. UE jest znaczącym graczem na światowym rynku mleka, ale nie jest graczem jedynym, nie jest graczem największym i nie jest graczem najbardziej konkurencyjnym, jeżeli chodzi o ceny. - To popyt na rynkach światowych dyktuje ceny zbytu gotowych produktów, a te determinują cenę skupu mleka. Decyzja o cenie mleka nie jest jakimś widzimisię prezesa mleczarni - to wypadkowa cen rynkowych i poza surowcowych kosztów produkcji - mówi Marcin Hydzik.

Decydenci zapominają chyba, że cena produktu, jest przede wszystkim ceną, jaką zgadza się zapłacić klient, a nie ceną, jakiej sobie życzy dostawca. Żeby ustabilizować ceny w UE, trzeba by kontrolować całą światową gospodarkę i każdego konsumenta z osobna. Nie jest to możliwe i nie ma takich środków finansowych, które by to umożliwiły - podkreśla.

Każda próba przeciwdziałania wahaniom cen to działanie przeciwko rynkowi - a to zawsze w dłuższej lub krótszej perspektywie kończy się klęską, marnotrawstwem pieniędzy, czasu i ludzkiej pracy. Tezę tą potwierdza również statystyka - próby interwencjonizmu są najczęściej mocno spóźnione i są jedynie reakcją na efekty występujących zjawisk, a nie na ich przyczyny, co przekłada się na ich nieskuteczność - zaznacza szef ZPPM-u.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • JARTON 30-10-2013, 21:46:
A CZY NIE CHODZI TU TROCHĘ O TO , ŻEBY POLSKI PRODUCENT NIE MIAŁ ZA WIELE SUROWCA DO ZROBIENIA PRODUKTU JAKI POTEM WYŚLE NA RYNEK UNIJNY ?
MOIM ZDANIEM KRAJE UNIJNE ZADBAŁY O TO , ŻEBYŚMY ZA BARDZO SIĘ TAM NIE ROZEPCHNĘLI JAKO PRODUCENCI .
NASZE WYROBY SĄ BARDZO DOBRE , KOSZTY PRACY SĄ WCIĄŻ MNIEJSZE NIŻ NA ZACHODZIE , A KURS EURO JEST OK . OGRANICZA NASZYCH PRODUCENTÓW TYLKO ILOŚC SUROWCA .

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 824) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH