REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Prezes ZPPM: Konsolidacja największych spółdzielni mleczarskich ma sens

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 20-06-2012, 15:35
Prezes ZPPM: Konsolidacja największych spółdzielni mleczarskich ma sens
Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka

Musimy mieć świadomość, że nawet najwięksi przetwórcy mleka w Polsce są w skali europejskiej małymi przedsiębiorstwami. Dlatego, na pierwszy rzut oka, gdy czytam o konsolidacji największych spółdzielni w Polsce, to jest to propozycja brzmiąca całkiem logicznie i atrakcyjnie - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

REKLAMA

Kłopoty zaczynają się tam, gdy rozpoczyna się dyskusja o szczegółach. Nie mówię tu tylko o animozjach personalnych, choć i one w warunkach polskich są szalenie ważne. Prezesi spółdzielni mają świadomość, że nawet współpraca na poziomie tworzenia centrów dystrybucyjnych, do czego zachęca minister Sawicki, nieuchronnie łączy się z utratą części swojej suwerenności, choćby ze względu na konieczność powierzenia sprzedaży części asortymentu innemu podmiotowi. Od pewnego czasu obserwuję wezwania prezesów różnych spółdzielni do stworzenia czegoś wspólnie. Ale nigdy nie spotkałem się z przypadkiem, gdy za tymi wezwaniami poszedł konkretny czyn. Z tego wnioskuję, że jedyna droga do poprawy rentowności polskiego mleczarstwa prowadzi poprzez akwizycje słabszych podmiotów lub łączenie się podmiotów równorzędnych, z tym, że moim zdaniem nie będzie to dotyczyło spółdzielni z pierwszej piątki największych.

Chciałbym, abyśmy o zjawiskach ekonomicznych, podaży i popycie, kryzysie lub dobrobycie zaczęli mówić czystym językiem ekonomicznym, bez sięgania w sferę ideologii. Dla mnie spółdzielnie i zakłady prywatne są po prostu uczestnikami gry rynkowej. Oczywiście w Polsce po 1989r. spółdzielnie nie zaczynały swojej działalności od zera.

Dzięki kilkudziesięcioletniej historii działalności miały naturalną przewagę nad zakładami prywatnymi, wchodzącymi dopiero na rynek po 1989 roku. Tym większe uznanie należy się zakładom prywatnym, które nie tylko weszły na rynek polski, ale potrafiły zdominować szereg jego segmentów. Dzisiaj obie formy prawne są równorzędne i dlatego z niepokojem odbieram stwierdzenia o jakoby ideowo lepszym tle działalności jednej z nich.

Tak naprawdę zarówno zakłady spółdzielcze, jak i prywatne muszą dbać o swojego dostawcę, konkurując o niego przede wszystkim ceną płaconą w skupie, bo nie wszyscy rolnicy kierują się dzisiaj poczuciem lojalności wobec spółdzielni (vide przypadki tworzenia grup producenckich, które stanowią jaskrawą konkurencję dla lokalnych spółdzielni), ale czystym rachunkiem ekonomicznym. Nikt nie pozostanie przy słabo płacącej spółdzielni, tylko z racji swoich historycznych relacji z tym podmiotem, jeżeli na tym samym terenie działa inny sprawny podmiot, płacący więcej i jeszcze inwestujący w rolnika i jego gospodarstwo.

Natomiast odmienny sposób myślenia widać w wypowiedziach wielu zarządzających spółdzielniami o zasięgu lokalnym i regionalnym. Obecna ekspansja dyskontów i marek własnych bardzo ich niepokoi, ale zamiast próbować dostosować się do sytuacji rynkowej i próbować powalczyć z konkurencją, coraz częściej pojawiają się różne pomysły administracyjnego oddziaływania na rynek.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • gość z Tłuszcza 21-06-2012, 16:37:
Pan prezes Hydzik wie co mówi!Jemu chodzi o maślane masło i jaglane jagły!
  • Warszawiak z Zielonki 21-06-2012, 16:17:
Masło maslane i jagły jaglane! Zreszta jak zawsze. Jak sie nie ma nic do powiedzenia to po co sie wypowiadać?
  • Max 21-06-2012, 13:07:
"Od pewnego czasu obserwuję wezwania prezesów różnych spółdzielni do stworzenia czegoś wspólnie. Ale nigdy nie spotkałem się z przypadkiem, gdy za tymi wezwaniami poszedł konkretny czyn." Proszę więc sprawdzić współpracę Gminnej Mleczarni w Pierzchnicy, OSM Chmielnik i Jędrzejowską SM i ich wspólną markę dla twarogu

Zobacz wszystkie komentarze (3)

REKLAMA
REKLAMA
PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 880) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH