Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes ZPPM: Marki własne są przykładem tempa zmian na rynku

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 07-06-2017, 10:01
Prezes ZPPM: Marki własne są przykładem tempa zmian na rynku
Marcin Hydzik, prezes ZPPM /fot. PTWP

Rynek produktów mleczarskich zmienia się bardzo szybko, dostosowując się zarówno do sytuacji światowej, jak i do zmian gustów i przyzwyczajeń konsumentów. Przykładem takiego elastycznego dostosowania są marki własne – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

Zwraca uwagę, że marki własne sieci jeszcze całkiem niedawno były traktowane jako produkty drugiej kategorii, tanie zamienniki o niskiej jakości. Obecnie wielu konsumentów zaufało markom własnym i w efekcie się do nich przekonało. - Ich rynkowy udział systematycznie rośnie, co oczywiście oznacza, że zaistniały one w świadomości konsumenckiej i ich sprzedaż w najbliższej przyszłości będzie raczej rosnąć. Dla przetwórców najważniejszy wniosek z tego płynący jest taki, że konsumenci chcą kupować produkty mleczne, bo mają świadomość korzyści smakowych i zdrowotnych płynących ze spożywania mleka i jego przetworów, ale nadal najważniejszym kryterium wyboru konkretnej marki jest cena – mówi Marcin Hydzik.

W jego opinii, wszyscy, zarówno konsumenci, jak i przetwórcy, przyzwyczaili się do obecności marek własnych w sklepach. Marki własne nie miałyby racji bytu, gdyby producentom nie opłacało się wytwarzać i dostarczać do sieci tego typu produktów. - Dlatego myślę, że dopóki taka produkcja nie przynosi strat, a generuje jakieś zyski, to może być całkiem dochodową gałęzią biznesu. Wszystko jednak zależy od proporcji. Jeżeli produkcja na potrzeby marek własnych stanowi jedynie dodatkowe źródło dochodu dla firmy, to w ostatecznym rozrachunku posłuży ona finansowemu wzmocnieniu marki producenta. Ale w przeciwnym przypadku, gdy dostawca marek własnych uzależniony jest w dużym stopniu od jednego odbiorcy to wystawia się na bardzo duże ryzyko i z czasem pogarsza swoją pozycję negocjacyjną względem sieci – mówi prezes ZPPM.

Uważa, że cała sztuka polega na znalezieniu optymalnych proporcji pomiędzy produkcją na rzecz marek własnych sieci i marką producenta. - Nie istnieje coś takiego jeden uniwersalny bezpieczny pułap udziału marek własnych w stosunku do całości produkcji. Każdą sytuację należy rozpatrywać indywidualnie, gdyż produkcja wynika ze strategii marketingowej firmy, jej planów rozwojowych, portfela produktów, liczby odbiorców itd. Są na naszym rynku firmy, które w ogóle nie produkują marek własnych i doskonale dają sobie radę, inne mają w swojej ofercie tego typu produkty i również dobrze funkcjonują – mówi prezes Hydzik.

- Na dłuższą metę można stwierdzić, że firma, która produkuje wyłącznie marki własne nie będzie rozwijać się tak dynamicznie, jak ta, która skutecznie inwestuje w rozwój swojej marki producenckiej. Pojawia się również problem uzależnienia produkcji, a w dalszej perspektywie bezpieczeństwa finansowego firmy, od jednego odbiorcy sieciowego. To nigdy nie jest bezpieczne, więc konieczny jest tu zdrowy rozsądek i branie pod uwagę rachunku ekonomicznego w perspektywie kilku lat naprzód – dodaje szef ZPPM.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 294) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.