Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes ZPPM: Nie da się z dnia na dzień przestawić produkcji

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 14-05-2012, 11:14
Prezes ZPPM: Nie da się z dnia na dzień przestawić produkcji
Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

Z dnia na dzień nie da się przestawić produkcji na inne tory, zadbać o właściwy marketing i promocję nowego produktu. Zabrzmi to banalnie, ale trzeba myśleć perspektywicznie biorąc pod uwagę aktualną strukturę produkcji, eksportu oraz zmiany, które mogą na rynku dopiero nastąpić - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

Często słyszy się opinie, że produkowane w Polsce i przeznaczone do dalszego przetwórstwa mleko w proszku, masło, a nawet sery trafiają na rynki Europy Zachodniej, tylko po to by przepakowaniu trafić pod holenderską czy niemiecką marką do Azji, Afryki czy na Bliski Wschód. Może te opinie są nieco przesadzone, ale tkwi w nich przynajmniej ziarno prawdy. Dopóki polski produkt nie trafia pod polską marką do zagranicznego odbiorcy, prawdziwy zysk realizuje pośrednik, który dyktuje ceny polskiemu producentowi. Zatem o ile Polska nie wypracuje sobie na świecie opinii producenta doskonałych wyrobów mleczarskich, które będą bezpośrednio trafiać do finalnych odbiorców, to w przyszłości możemy popaść w o wiele większe kłopoty niż te, z którymi borykamy się dzisiaj.

Produkty masowe uzależniają nas od sytuacji na rynkach eksportowych - również teraz mamy tego przykład - cena mleka w proszku na świecie spada, spada również cena mleka w skupie w Polsce - przełożenie jest niemal bezpośrednie - sytuację ratują czasem zmiany kursów walut obcych. Jednak, jeżeli np. Chiny rozwiną swój potencjał produkcyjny również w zakresie mleczarstwa, to kolejnego kryzysu branża mleczarska i to nie tylko Polska może nie przetrwać - a przynajmniej odczuć go tak jak nigdy dotąd.

Wystarczy, żeby Chiny stały się samowystarczalne i nie importowały produktów mleczarskich, a konkurencja rynkowa na świecie wymusi dosyć drastyczne zmiany zarówno w rozmiarach oferty, jak i gamy produktów oferowanych na eksport. Dlatego chyba lepiej by było, niejako uniezależnić się od sytuacji na rynku światowym i skierować większe siły na rynek krajowy - oczywiście branża musi jednocześnie pracować nad wzrostem spożycia, w przeciwnym wypadku czeka ją permanentny kryzys lub znaczące ograniczenie produkcji, a to będzie niosło ze sobą również ogromne koszty społeczne. Ideałem byłby masowy eksport polskiej galanterii na rynki zagraniczne, ale póki co pozostaje to w sferze marzeń.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 983) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 268)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH