REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Prezes ZPPM: Polski rynek mleczarski jest szczelnie wypełniony

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 13-05-2013, 22:08
Prezes ZPPM: Polski rynek mleczarski jest szczelnie wypełniony
Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka

Dotychczasowe próby - w ciągu ostatnich kilku lat, zaistnienia nowych podmiotów zagranicznych na polskim rynku uprawniają do stwierdzenia, że rynek ten jest dość szczelnie wypełniony i nie widać żadnych wolnych nisz mogących dawać szansę na błyskotliwy sukces. Składa się również na to niechęć słabych ekonomicznie spółdzielni do podejmowania współpracy kapitałowej z inwestorami zagranicznymi. Stare myślenie o „obcych" chcących za darmo przejąć polskie mleko jest ciągle żywe, niestety - mówi w rozmowie z serwisem portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

REKLAMA

W ostatnich latach mamy do czynienia z dwoma głównymi zjawiskami odnośnie zmian własnościowych na rynku polskim. - Pierwszym z nich jest oczywiście konsolidacja istniejących podmiotów. Dotyczy to zarówno sektora spółdzielczego, jak i podmiotów prywatnych. Drugim zjawiskiem są próby wejścia podmiotów zagranicznych na polski rynek - mówi Marcin Hydzik.

Podkreśla, że o tym, jak bardzo trudnym miejscem dla nowych podmiotów jest rynek polski, mogła się już przekonać pewna liczba firm zagranicznych, która na przestrzeni lat próbowała zaistnieć u nas. Część z tych podmiotów, pomimo szumnych deklaracji rynkowego blitzkriegu i dużych nakładów na reklamę, nie odniosła sukcesu na miarę możliwości w swoich krajach macierzystych. Inne firmy zmieniają profil swojej działalności z produkcyjnego na handlowy, czekając na lepsze czasy do ewentualnych spektakularnych przejęć. - Z ciekawością obserwujemy próby rozpoczęcia działalności przez inwestorów zza wschodniej granicy, reprezentowanych u nas przez Milkiland. To ciekawa próba wznowienia działalności byłej spółdzielni praktycznie od zera z dość dużym problemem z dostępem do surowca, ale jednocześnie z determinacją i wiarą we własne możliwości - mówi Marcin Hydzik.

Ponadto w jego opinii należy pamiętać, że Polska jest eksporterem netto produktów mleczarskich, gdyż w porównaniu z produkcją, spożycie krajowe jest nadal na niskim poziomie. Wejście na polski rynek nowego gracza, musiałoby oznaczać, że albo będzie on kierował swoją ofertę właśnie na eksport, konkurując jednocześnie o surowiec na rynku krajowym, albo że wypchnie z rynku polskiego, jakiś słabszy podmiot. - Pierwszy wariant może być uzasadniony raczej w przypadku mniejszych firm, które nie będą miały istotnego wpływu na rynek. Dla dużej firmy wejście do Polski w celu podjęcia walki o surowiec ze „starymi wyjadaczami" byłoby przedsięwzięciem ryzykownym. W drugim przypadku, nakłady niezbędne na reklamę, szeroko rozumiany marketing i inne koszty również wymagają by nowa firma, która chce wejść na rynek polski była duża, zwłaszcza, jeśli chodzi o eksport kierowany na rynki wschodnie, które mogą się już wkrótce stać polem ekspansji polskich mleczarni.Pragnę przypomnieć, że mieliśmy już możliwość obserwowania działań podejmowanych przez dużego gracza, który próbował wejść do Polski, wiemy też, jak te działania się skończyły - mówi szef ZPPM.

Dodaje, iż, postępująca konsolidacja zakładów mleczarskich stawia coraz większe wymagania przed podmiotami, które chcą się zadomowić w Polsce. Już za kilka lat może się okazać, że nie ma podmiotów ewidentnie słabych i na tyle małych, aby można było je „wypchnąć" z rynku.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

MLKMilkiland N.V.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 533) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH