Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes ZPPM: Regulacja rynku mleka nie ma sensu

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 28-10-2015, 10:42
Prezes ZPPM: Regulacja rynku mleka nie ma sensu
Marcin Hydzik, prezes ZPPM /fot.żelaznastudio

Nie minęły jeszcze nawet dwa kwartały od zniesienia systemu kwotowego, a już pojawiają się nawoływania do regulacji rynku mleka. To kompletnie nie ma sensu – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes ZPPM.

Piewcy ingerencji w rynek argumentują, że produkcja mleka jest bardzo kosztowna i dlatego, by zminimalizować ryzyko inwestycyjne wymaga stabilizacji cen skupu, poprzez regulację rynku. Jednocześnie nawet pobieżny rzut oka na statystyki powoduje, że ci sami ludzie muszą przyznać, że gwałtowne wahania cen mleka występowały zarówno gdy obowiązywały kwoty mleczne, jak i teraz gdy obowiązuje tzw. pakiet mleczarski – stwierdził Hydzik.

Pojawiają się również głosy mówiące o konieczności wprowadzenia długookresowej kontraktacji w celu stabilizacji dochodów producentów mleka. Zawsze odpowiadam – proszę bardzo, skoro tak leży wam na sercu los rolnika to wprowadźcie kontraktację w swojej spółdzielni, ale nie narzucajcie tego rozwiązania innym, bo po pierwsze sposób zarządzania i negocjacje cen w innych zakładach to suwerenna decyzja każdej firmy i nikt nie powinien na nią wpływać w sposób pozarynkowy, a po drugie kontraktacja w niesprzyjających warunkach to najlepsza droga do bankructwa zakładu – zwłaszcza gdy jest przymusowa, komentuje Hydzik.

 Od wpływu globalnego rynku, a zatem od wahań cen można odgrodzić się ustawą tylko wtedy, gdy cłami odgrodzimy się od reszty świata. W przeciwnym wypadku wszelkie działania zmierzające do regulacji cen są nie tylko bardzo kosztowne, ale również skazane na porażkę – dodaje szef ZPPM. Unia Europejska w tej chwili negocjuje ze Stanami Zjednoczonymi umowę TIPP, w myśl której nastąpić ma wzajemne otwarcie rynków, zatem wzrost unijnych ceł (i tak już bardzo niskich w relacjach z USA) nie wchodzi w grę – pozostaje jedynie walka konkurencyjna. Aby europejscy producenci mleka mogli konkurować ze swoimi amerykańskimi kolegami (produkującymi dużo i tanio, choć nie zawsze zdrowo), muszą redukować koszty produkcji, a nie domagać się ochrony, która ma zapewnić im wysokie ceny zbytu. Konsument i tak ostatecznie wybierze to co tańsze bo prawo popytu i podaży działa zawsze i niezależnie od zaklęć czy widzimisię polityków, zatem droższe unijne produkty mogą się spotkać z mniejszym zainteresowaniem i ostatecznie ceny w skupie i tak będą musiały spaść, przekonuje Hydzik.

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Ja 29-10-2015, 22:47:
Powiedział co wiedział. Milczenie jest złotem w tym przypadku. Borawski miał racje, trzeba minimum asekuracji dla rolnika. Regulacja rynku pomogłaby gdyby obowiązywała wszystkich i w dłuższym okresie czasu.
  • s 29-10-2015, 13:21:
po prostu elementarna logika podparta znajomością ekonomii, branży i kapitalizmu. tym śmieszniej Waldek wypada ze swoimi połajankami w kierunku Biedronki. Walduś, trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść!! w Twoim wypadku i tak już jest dawno za późno ;)
  • Grzegorz 28-10-2015, 15:03:
Cała prawda o rynku mleka!!!!

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 770) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH