REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Prezes ZPPM: Ustawowa regulacja marż nic nie zmieni

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 07-08-2009, 09:15
Prezes ZPPM: Ustawowa regulacja marż nic nie zmieni

- Ustawowa regulacja cen lub marż handlowych w gospodarce wolnorynkowej spowoduje jedynie przerzucenie kosztów na inne ogniwa w łańcuchu dostaw. Niższe marże w handlu mogą spowodować obniżkę cen płaconych dostawcom, co jedynie pogłębi problemy przetwórców i producentów mleka - uważa Marcin Hydzik, prezes zarządu ZPPM.

REKLAMA

- Niewątpliwie istnieje bardzo duża dysproporcja pomiędzy cenami zbytu i cenami detalicznymi produktów mleczarskich, lecz istota problemu, jak i jego rozwiązanie, nie zostały chyba właściwe zdefiniowane - mówi Marcin Hydzik.

- Ceny sugerowane mogą i są dobrowolnie stosowane przez wielu producentów - nie tylko z branży mleczarskiej. Regulowanie tych kwestii jest nie tylko niepotrzebne, ale może okazać się szkodliwe. Rodzimy, drobny handel detaliczny zaopatrujący się w hurtowniach oraz w sieciach handlowych, na marże których również musi nałożyć swoją, generuje jeszcze większe różnice między cenami zbytu i cenami detalicznymi. W kontekście cen sugerowanych może doprowadzić to do spadku sprzedaży w tym kanale dystrybucji i wzmocnić dominującą pozycję sieci handlowych, co z punktu wiedzenia interesu dostawcy i jego pozycji negocjacyjnej nie jest zjawiskiem pożądanym - uważa prezes ZPPM.

Zdaniem prezesa Hydzika, zarówno środowisku rolniczemu, jak i przemysłowi spożywczemu powinno zależeć raczej na regulacji nieetycznych bądź wręcz nieuczciwych praktyk stosowanych przez sieci handlowe, istotnie zmniejszających zyski dostawców do sieci. - Wśród praktyk tych można wymienić tzw. opłaty półkowe, dodatkowe opłaty za umieszczenie informacji o produkcie w gazetkach sklepowych, rabaty, których musi udzielać dostawca za tzw. urodziny sieci lub inne akcje promocyjne sklepu, konieczność przyjmowania zwrotów niesprzedanych towarów, co wynika z błędów służb zakupowych sieci, a nie nadaktywności dostawców), długie terminy płatności za dostarczone produkty, dodatkowe opłaty za rearanżację układu sklepu, czy nawet rabaty, których muszą udzielać dostawcy w celu sfinansowania programów kredytowych lub lojalnościowych prowadzonych przez daną sieć handlową (niekoniecznie obejmujących swym zakresem produkty danego dostawcy - uważa Marcin Hydzik.

Utrzymujący się od jesieni 2007r. kryzys na światowym rynku mleka przejawiający się gwałtownym spadkiem cen produktów mleczarskich nie ominął również Polski. Krajowa branża mleczarska w dużym stopniu uzależniona od eksportu (szacuje się, że ok. 20 proc. produkcji mleczarskiej w Polsce kierowane jest za granicę), stojąc w obliczu zagrożenia znacznego spadku sprzedaży zmuszona została do obniżek cen produktów gotowych. Konsumenci nie odczuli jednak tych zmian, gdyż handel detaliczny, a zwłaszcza duże sieci handlowe nie poszły w ślad za przemysłem mleczarskim i nie obniżyły cen detalicznych.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • KKrajewski Instytut.Mleczarstwa 07-08-2009, 14:22:
Tak to prawda i trudno będzie nawet ustalić koszty produkcji tych artykułów mleczarskich, tak różne np. dla SM Mlekovita czy OSM Olecko!?! Poza tym informacje na opakowaniach też regulują stosowne przepisy i nie ma tam miejsca na takie dane.
Pozostaje tylko kontrolowanie i ogłoszanie różnic pomiędzy kosztami i cenami, takze w małych sklepikach, które wcale nie są lepsze w tym zakresie!. Od jesieni Instytut Mleczarstwa będzie stale monitorował ten problem i ogłosimy konkurs na Najlepsze Przebicie Cenowe w Mleczarstwie! Wyniki będzie prezentował Pierwszy Portal Rolny!

Zobacz wszystkie komentarze (1)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 495) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH