Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Producenci nie mają wpływu na ceny masła w sklepach

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 08-12-2017, 11:37
Producenci nie mają wpływu na ceny masła w sklepach
Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas

Warto zauważyć, że cena uzyskiwana przez producentów nie jest ceną, którą konsument płaci w sklepie - mówi Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

W przypadku producenta, z punktu widzenia opłacalności ważna jest nie tylko cena masła, ale również cena odtłuszczonego mleka w proszku, które wytwarzane jest z pozostałego po odtłuszczeniu surowca. Nie zawsze wysokie ceny zbytu masła zachęcają producentów do jego produkcji, czego najlepszym przykładem jest obecna sytuacja. Mimo  wysokich cen zbytu masła notowanych w 2017 r. jego produkcja w pierwszych siedmiu miesiącach br. w Unii Europejskiej była o 5,5% mniejsza niż w analogicznym okresie przed rokiem, gdyż bardziej producentom opłacało się produkować sery niż masło i OMP. Warto też zauważyć, że w UE zwiększyła się produkcja śmietany.

Ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas zwraca uwagę, że w odniesieniu do konsumenta rzeczywiście w ostatnich miesiącach obserwowaliśmy dynamiczny wzrost cen masła na półkach sklepowych, którego efekt był jeszcze bardziej odczuwalny, gdyż w poprzednim roku ceny masła w maju i czerwcu były wyjątkowo niskie.

W pierwszym półroczu br. cena masła kształtowała się na poziomie zbliżonym do 5 zł za 200 g kostkę. Tylko o kilka procent niższy poziom cen obserwowaliśmy już w 2014 r., a wtedy spożycie masła zarówno w gospodarstwach domowych, jak i w całej gospodarce nie zmniejszyło się. Masło charakteryzuje się znaczącą dochodową elastycznością popytu. - Z uwagi na obserwowany w ostatnich latach wzrost dochodów ludności można podejrzewać, że cena 5-6 zł za kostkę masła byłaby w Polsce akceptowalna i nie spowodowałby spadku konsumpcji tego produktu. Oczywiście na to, czy konsumenci wybiorą masło wpływa też szereg innych czynników takich jak aktualne trendy żywieniowe, czy ceny margaryn. Trzeba też pamiętać, że na cenę detaliczną masła mają wpływ również marże stosowane przez sklepy – mówi Paweł Wyrzykowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Kowalski 10-12-2017, 20:55:
Marże w sklepach są stałe, a ceny na półce są pochodną promocji producenckich. Tytuł napisał ktoś kto nie ma pojęcia jak wygląda rynek. Producenci mają pełny wpływ na kształtowanie cen w sklepach.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU
partner serwisu partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 782) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.