Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Promocja polskiej marki żywności to zadanie nie tylko rządu

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 08-03-2017, 09:40
Promocja polskiej marki żywności to zadanie nie tylko rządu
Kamil Zduniuk, ekonomista Banku Pekao SA.

Promocja polskiej żywności faktycznie należy do ważnych elementów w kontekście rozwoju polskiego sektora spożywczego. W wielu obszarach – na przykład mięsa drobiowego czy mleczarstwa – posiadamy wymierne przewagi konkurencyjne na arenie międzynarodowej, wynikające m.in. z niższych kosztów produkcji czy walorów jakościowych i smakowych – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Kamil Zduniuk, ekonomista Banku Pekao SA.

Co więcej, w niektórych przypadkach ekspansja zagraniczna jest elementem niezbędnych do utrzymania wysokiego tempa wzrostu ze względu na duże wysycenie krajowego rynku (tak jest na przykład w sektorze drobiarskim) – dodaje.

W jego ocenie, aby zrealizować potencjał ekspansji zagranicznej, potrzebne jest odpowiednie wyeksponowanie zalet naszych produktów – a to z kolei można osiągnąć tylko przy odpowiedniej współpracy pomiędzy państwem i biznesem oraz pomiędzy samymi firmami. Największym wyzwaniem w tym kontekście jest to, że agregowane w ten sposób środki pieniężne i zasoby łatwo jest zmarnotrawić. Efektywne wydawanie pieniędzy wymaga natomiast przemyślanych działań rządu oraz chęci samych firm.

- Jeśli chodzi o rolę rządu, to wyróżnić można dwa główne obszary pomocy. Pierwszy z nich ma wymiar czysto marketingowy. Chodzi m.in. o wspieranie uczestnictwa polskich producentów na międzynarodowych targach (eksponowanie walorów jakościowych naszych produktów) czy pomoc w rozpoznaniu potrzeb zagranicznych konsumentów i odpowiedniego do nich dotarcia. Takie wsparcie może pochodzić z różnego rodzaju programów rządowych. Kluczem w ich przypadku jest odpowiednie ukierunkowanie środków i koordynacja działań. Drugi z obszarów odnosi się do współpracy gospodarczej z krajami trzecimi, do których dostęp nie jest tak łatwy jak w przypadku Unii Europejskiej. Chodzi o to by zadbać o ciągłość współpracy z przedstawicielami państw trzecich w takich kwestiach jak różnego rodzaju certyfikaty i świadectwa – na wielu perspektywicznych rynkach, m.in. arabskich czy azjatyckich, inspektorzy przeprowadzają szczegółowe kontrole w zakładach produkcyjnych i wydają pozwolenia na eksport artykułów spożywczych na ich rynki tylko wówczas, jeśli produkcja ta spełnia ich wymagania (np. kulturowe czy religijne). Szczególnie ważne są tutaj organizacje branżowe zrzeszające firmy z danego sektora oraz pomoc ze strony państwa. Ich wspólną rolą jest bowiem aby inicjować i organizować tego typu kontakty handlowe – wyjaśnia Kamil Zduniuk.

Zauważa, że pozytywny wpływ powyższych inicjatyw pozostanie jednak ograniczony lub niewykorzystany, jeśli współpracować ze sobą nie będą sami producenci żywności. Dopiero wówczas działania mogą przyjąć odpowiednią skalę i posiadać duży zasięg oddziaływania – znacznie większy niż gdyby każdy z producentów próbował to czynić jedynie na własną rękę. Promocja polskiej żywności jest tym obszarem, gdzie codzienna konkurencja pomiędzy firmami powinna schodzić na dalszy plan, a na pierwszy powinien wysuwać się wspólny cel ułatwiający ekspansję całej branży.

- Nie można ponadto zapominać, że odpowiednia promocja polskiej marki żywności może przynosić wymierne korzyści także na lokalnym rynku, stymulując swego rodzaju patriotyzm gospodarczy konsumentów. Mimo dynamicznego rozwoju działalności eksportowej, dla większości producentów żywności rynek krajowy pozostaje najważniejszym obszarem sprzedaży, dlatego umacnianie na nim swojej pozycji jest podstawą działalności – uważa ekonomista Banku Pekao SA.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 463) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH