Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prosperita branży mleczarskiej hamuje konsolidację

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 23-08-2017, 14:06
Prosperita branży mleczarskiej hamuje konsolidację
fot.PTWP

W przeciwieństwie do innych państw, w Polsce nadal jesteśmy w trakcie koncentracji podmiotów. Rynek jest zdywersyfikowany, a największe firmy mleczarskie nie mają dominującej pozycji. W Polsce na koniec 2016 roku funkcjonowało 175 mleczarni składających sprawozdania finansowe. Proces konsolidacji przebiega wolno, a w czasach prosperity i wysokich dochodów branży dodatkowo hamuje – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Przemysław Okniński z Departamentu Produktów KB w Alior Banku.

Na krajowym rynku występuje specyficzna sytuacja, w której wiele spółdzielni mleczarskich działa prawie wyłącznie na rynku lokalnym. Dzięki przyzwyczajeniom konsumentów oraz regionalnej rozpoznawalności marki z powodzeniem konkurują na rynku lokalnym. - Jednak małe spółdzielnie przez stosunkowe niskie obroty mają ograniczone możliwości inwestycyjne. Niektóre zakłady, mimo przeprowadzonych dużych inwestycji, nadal nie są w pełni zautomatyzowane, a część procesów jest wykonywana ręcznie. Skutkuje to większymi kosztami jednostkowymi produktów finalnych oraz ujemnie wpływa na powtarzalność i jakość wyrobu – uważa ekspert Alior Banku.

Duże rozdrobnienie widoczne jest również wśród producentów mleka, jednak tutaj konsolidacja przebiega dużo szybciej. Według IERiGŻ w marcu 2017 znajdowało się 1872 punktów skupu mleka w Polsce, tj. o 129 mniej niż w sierpniu 2016. Widoczna jest zmiana struktury wśród producentów i coraz wyższy udział dużych i średnich gospodarstw, a także wzrost średniej liczby krów w gospodarstwach.

- W innych państwach występują duże spółdzielnie, które odpowiadają za większość handlu krajowego. Przykładowo w Niemczech 5 największych przedsiębiorstw ma pod kontrolą ponad 80 proc. handlu. Z kolei w Nowej Zelandii jest wyjątkowa sytuacja, w której grupa Fonterra skupuje ponad 90 proc. wyprodukowanego tam mleka – mówi Przemysław Okniński.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Janusz 24-08-2017, 16:54:
Prosperita... Pal sześć, że dziennikarze są teraz słabi merytorycznie ale poprawnej polszczyzny bym jednak wymagał. Prawidłowa forma to "prosperity" i jest nieodmienna.
  • Ja 23-08-2017, 19:05:
A jak jest we Włoszech lub Francji ... też tak się skonsolidowali 😀

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 362) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.