Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rekordowy eksport mleczarski z USA

  • Autor: FAMMU/FAPA
  • Data: 11-03-2009, 12:18

Amerykański eksport mleczarski osiągnął w 2008 roku rekordową wartość. Jednak, zwłaszcza w drugim półroczu, negatywny wpływ na wolumen i poziom cen wywarła światowa bessa oraz aprecjacja dolara. Wysłano towary mleczne za 3,82 mld USD, o ponad 25 proc. więcej niż rok wcześniej i dwukrotnie więcej niż w 2006 r. - informuje FAMMU/FAPA.

Wartość wywozu wzrosła po raz szósty z rzędu, chociaż w drugiej połowie roku była mniejsza od pierwszego półrocza o 21 proc. Od czterech lat Stany Zjednoczone nie wspomagały eksportu mleczarskiego subsydiami.

Udział eksportu mleczarskiego w łącznej wartości wywozu rolno-spożywczego wyniósł 3,3 proc. wobec 3,4 proc. rok wcześniej, gdyż łączny eksport rolny zwiększał się nieco szybciej, bo o ponad 28 proc.

Wolumen wywozu wzrósł o 16 proc. do 1,15 mln ton części stałych mleka, co stanowiło blisko 11 proc. krajowej produkcji tego surowca. Najważniejszym artykułem wywozu mleczarskiego - 39 proc. udział - pozostało odtłuszczone mleko w proszku (OMP), którego wysłano za granice o 56 proc. więcej niż w 2007 r., za prawie półtora miliarda dolarów (+70 proc.).

Innymi istotnymi towarami były sery (wzrost wolumenu o 32 proc. i wartości o 47 proc.) i serwatka, mimo 24 proc. spadku wartości eksportu. Nastąpił ogromny, dwuipółkrotny wzrost eksportu masła - zarówno ilościowo, jak i wartościowo, co sprawiło, że USA po raz pierwszy stały się tak istotnym graczem w tym segmencie światowego handlu. Eksport serwatki spadł ilościowo o 18 proc., a wartościowo o 24 proc.

Tradycyjnie głównym odbiorcą nabiału ze Stanów Zjednoczonych był Meksyk - 925 mln USD (24 proc.), a inne istotne kierunki to południowo-wschodnia Azja (741 mln USD, 19 proc.), Kanada (487 mln USD, 13 proc.) oraz region płn. Afryki i Bliskiego Wschodu (447 mln USD, 12 proc.), a ponadto Japonia (208 mln USD) i Chiny (196 mln USD) - po ponad 5 proc. łącznej wartości wywozu mleczarskiego.

Import mleczarski wzrósł wartościowo o 55 proc. do 4,54 mld USD. Aż 56 proc. tych wydatków poniesiono na zakupy serów. Chociaż ich wolumen zmalał o 15 proc. do najmniejszej od kilku lat wielkości 170,5 tys. ton, na przywóz wydano 2,55 mld USD - o blisko 130 proc. więcej niż w 2007 r.

Przywóz kazeiny i kazeinianów wzrósł o 30 proc. do blisko 132 tys. ton i 0,82 mld USD. Eksperci są przekonani, ąe w 2009 roku nie ma szans na powtórzenie tak znakomitych wyników handlu wskutek dekoniunktury w sektorze oraz globalnego kryzysu ekonomicznego. Wolumen wywozu może spaść o 30-66 proc., w zależności od typu produktów mlecznych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 562) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.