Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Mleko

Rośnie skup mleka w Polsce

Rosnące, szczególnie w II półroczu 2010 r., ceny skupu mleka przełożyły się na wyhamowanie spadkowego trendu w dostawach surowca do mleczarni - podają analitycy BGŻ.

Rośnie skup mleka w Polsce
  • Źródło

Autor: Bank Gospodarki Żywnościowej
Data: 04-01-2011, 13:51

Przez trzy pierwsze kwartały br. skup kształtował się na poziomach niższych niż w analogicznym okresie 2009 r., natomiast począwszy od września br. był już wyższy niż rok wcześniej. W listopadzie br. mleczarnie zakupiły łącznie 652,2 mln l surowca, tj. o prawie 9 proc. mniej niż w październiku (spadek sezonowy wynikający z mniejszej produkcji mleka w miesiącach zimowych), ale o 0,6 proc. więcej w relacji rocznej. Ogółem w okresie styczeń-listopad skup wyniósł 8020,2 mln l, tj. o 2 proc. mniej (177,7 mln l) niż w tym samym czasie 2009 roku. W analizowanym okresie zawartość tłuszczu w mleku była średnio o 0,3 proc. wyższa niż przed rokiem (procentowa zawartość tłuszczu obniżyła się tylko w maju i czerwcu 2010 r.) zaś białka o 0,5 proc.

Znacznie większe zmiany nastąpiły w strukturze produkcji artykułów mleczarskich. W okresie pierwszych jedenastu miesięcy 2010 r. w przedsiębiorstwach zatrudniających 50 osób lub więcej wzrosło przetwórstwo mleka na sery świeże (o ponad 8 proc. w relacji rocznej) oraz jogurty (o prawie 13 proc. r/r). Produkcja mleka płynnego utrzymała się na poziomie z 2009 r., znacznie mniej wytworzono natomiast mleka w proszku (o prawie 18 proc.), ale także masła, śmietany i serów dojrzewających. Jest to zgodne z długookresowym trendem (przerwanym na krótko w 2009 r.) obserwowanym w krajach unijnych.

Dzięki wysokim cenom notowanym na rynku światowym w 2010 r. dynamicznie wzrastała wartość eksportu polskich przetworów mleczarskich. Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w okresie styczeń-październik wartość wywozu zwiększyła się o 31 proc. do 954,0 mln EUR lub o 21 proc. do 3822,2 mln PLN. Słabszy przyrost wartości nominowanej w PLN to efekt mocniejszego niż przed rokiem złotego (o około 8 proc. względem euro). W tym samym czasie wolumen obniżył się o około 3 proc. za sprawą spadku eksportu mleka w proszku oraz mleka płynnego i śmietany. Sprzedaż zagraniczna pozostałych wyrobów w ujęciu ilościowym zwiększyła się od 3 proc. w przypadku serów do 47 proc. w odniesieniu do masła.

Biorąc pod uwagę wartości, w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy br. najsilniejszy wzrost eksportu odnotowano w przypadku masła i innych tłuszczów otrzymywanych z mleka (o 105 proc. r/r do ok. 74,3 mln EUR). Sprzedaż zagraniczna serwatki zwiększyła się o 69 proc. r/r do ok. 85,9 mln EUR zaś mleka w proszku o 32 proc. do 192,3 mln EUR (wzrost cen mleka w proszku był znacznie silniejszy niż spadek wolumenu wywozu).

W dalszym ciągu podstawowym partnerem handlowym Polski są pozostałe kraje UE, niemniej w 2010 r. zwiększył się udział Rosji - z 2,5 do prawie 7 proc. (biorąc pod uwagę wartość eksportu). Eksportujemy na tamtejszy rynek głównie sery - wzrost o 156 proc. do 35,1 mln EUR - oraz od 2010 r. mleko w proszku - wzrost z 0,1 mln EUR w 2009 r. do 15,3 mln EUR w 2010 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

mleko RSS ALERT    /    skup mleka RSS ALERT    /    mleczarstwo RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.85.10.62
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.