Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mleko

Różnice w wielkości spożycia produktów mleczarskich w zależności od dochodów

Jednym z głównych czynników wpływających na wielkość spożycia produktów mleczarskich jest poziom uzyskiwanych dochodów, co potwierdzają dane z budżetów gospodarstw domowych GUS. W przypadku wszystkich głównych grup produktów mleczarskich ich poziom spożycia w gospodarstwach najbogatszych był wyższy niż w przypadku gospodarstw charakteryzujących się najniższym dochodem - podaje Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.

Różnice w wielkości spożycia produktów mleczarskich w zależności od dochodów
fot. shutterstock.com

Autor: Bank BGŻ BNP Paribas
Data: 04-12-2019, 10:54

W 2018 r. średnie spożycie mleka pitnego w gospodarstwach domowych, w przeliczeniu na jedną osobę wyniosło 35,3 litrów rocznie, czyli w okresie pięciu lat obniżyło się o 12%. Jak wskazują dane IERiGŻ, znacznie głębszy spadek konsumpcji dotyczył mleka o obniżonej zawartości tłuszczu (poniżej 3,2%) - wobec 2013 r., o 21% - podczas gdy spożycie mleka pełnego obniżyło się o 7%.

- Wielkość konsumpcji mleka pitnego jest najmniej wrażliwa, spośród produktów mleczarskich, na różnice w uzyskiwanych przez gospodarstwa domowe dochodach. W 2018 r. poziom spożycia mleka pitnego w grupie obejmującej 20 proc. najbogatszych gospodarstw domowych był zaledwie o 8% wyższy niż wielkość jego konsumpcji w grupie gospodarstw najbiedniejszych (obejmującej 20% najniższych dochodów) - podaje Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.

Spożycie śmietany w gospodarstwach domowych obniżyło się w okresie pięciu lat o 5% i w 2018 r. wyniosło 4,2 l/ osobę. W przypadku tego produktu spożycie w gospodarstwach najbogatszych było o 23% wyższe niż w gospodarstwach o najniższych dochodach.

- W 2018 r. średni poziom spożycia twarogów był taki sam jak w 2013 r., wyniósł 5,2 kg/osobę. Wśród 20% gospodarstw charakteryzujących się najwyższym poziomem uzyskiwanych dochodów, wielkość konsumpcji twarogów była aż o 94% większa niż w przypadku gospodarstwach najbiedniejszych - dodaje ekspert.

W gospodarstwach domowych rośnie spożycie serów dojrzewających i topionych, w latach 2014-2018 o 11% do 5,0 kg/ osobę rocznie. W grupie 20% gospodarstw osiągających najwyższe dochody spożycie serów dojrzewających i topionych kształtowało się na poziomie 6,5 kg/osobę rocznie i było o 64% wyższe niż w przypadku gospodarstw o najniższych dochodach.

- W 2018 r. średnia konsumpcja masła w gospodarstwach domowych wyniosła 3,0 kg/osobę i była na takim samym poziomie jak w 2013. Warto zauważyć, że spożycie masła charakteryzowało się bardzo dużym zróżnicowaniem w zależności od dochodów. W gospodarstwach najbogatszych jego spożycie było aż o 140% większe niż w przypadku gospodarstwach najbiedniejszych. Co ciekawe, odwrotną zależność zaobserwowano w przypadku tłuszczów roślinnych. Ich spożycie, w gospodarstwach o najwyższych dochodach, było o 7% mniejsze od spożycia w gospodarstwach, które uzyskiwały najniższe dochody. Może to oznaczać, że gospodarstwa o niższych dochodach, częściej, w swojej diecie, stosują tłuszcze roślinne - przyznaje Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

spożycie mleka RSS ALERT    /    artykuły mleczarskie RSS ALERT    /    Paweł Wyrzykowski RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.201.14
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.