Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynek masła jest bardzo rozdrobniony

  • Autor: RW., portalspożywczy.pl
  • Data: 06-06-2011, 14:40
Rynek masła jest bardzo rozdrobniony

Z raportu Analiza zwyczajów i postępowania konsumentów na rynku mleka i przetworów mlecznych wynika, że rynek masła jest rynkiem bardzo rozdrobnionym, co należy tłumaczyć faktem, iż długo był to rynek bez markowy. Dopiero od niedawna na tym rynku widać pierwsze oznaki markowania, coraz więcej konsumentów potrafi wymienić producenta masła.

Według badań 91 proc. kupujących, masło jest w stanie wymienić chociaż jednego producenta masła.

Najczęściej wymienianym producentem masła jest Mlekpol 19,7 proc. wskazań. Drugi, spontanicznie wymieniany producent to SM Mlekovia (14,7 proc.), a następnie OSM Łowicz (14,1 proc.).

Według naszych badań tylko 36,9 proc. kupujących, masło jest w stanie wymienić markę masła.

Udział masła oferowanego pod markami handlowymi jest stosunkowo niewielki w porównaniu z innymi kategoriami produktów mleczarskich. Wśród marek handlowych wyróżniają się produkty oferowane pod markami dyskontów: sieci Biedronka, Plus Discount, Lidl Discount oraz Kaufland. Sieci super- i hipermarketów oferują masło pod markami handlowymi rzadziej niż w przypadku margaryn i miksów tłuszczowych.

Przy tej ilości producentów masła głównym czynnikiem skłaniającym do zakupu tego artykułu jest smak (59,5 proc. wskazań). Dopiero w następnej kolejności wymieniano cenę (14,4 proc.) oraz przyzwyczajenie (7,5 proc.). W strukturze rynku masła największy udział posiadają najbardziej tradycyjne pozycje, czyli masło śmietankowe i masło extra z łącznym udziałem ponad 75 proc. Udział pozostałych rodzajów masła: osełkowego, solonego i smakowego wskazuje na powolną zmianę preferencji konsumenckich.

Masło pomimo konkurencji ze strony tańszych margaryn i produktów tłuszczowych posiada dość liczne grono konsumentów. W 2009 roku zakupione zostało przez 73,8% konsumentów. Obserwowany jest wzrost liczby osób kupujących masło, co należy łączyć z większym zainteresowaniem konsumentów produktami naturalnymi.

Największe segmenty konsumentów dokonywały zakupów masła raz w tygodniu (50,1 proc.).
Spożycie masła w istotny sposób jest uzależnione od regionu zamieszkania, czynników socjoekonomicznych i ekonomicznych. Najwyższe zainteresowanie masłem występuje w miastach 69,8 proc. wskazań. W strukturze konsumentów masła dominują kobiety (ponad 67,5 proc. wszystkich konsumentów).

W IV kwartale 2009 - 47,7 proc. obrotu tą kategorią produktową należało do tradycyjnych sklepów spożywczych.

W decyzjach wyboru konsument kieruje się doświadczeniem, zaufaniem do tej kategorii produktowej oraz przekonaniem o naturalności produktu. Czynnik cenowy odgrywa tutaj mniejszą rolę. Profil konsumenta wybierającego masło osełkowe, masło smakowe, masło light oraz masło solone wskazuje na osobę o dochodach przeciętnych lub wyższych, w wieku do 40 lat, mieszkającą przeważnie w większych miastach.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 520) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH