Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynek śmietany jest bardzo rozdrobniony

  • Autor: RW., portalspożywczy.pl
  • Data: 12-05-2011, 13:05
Rynek śmietany jest bardzo rozdrobniony

Z raportu Analiza zwyczajów i postępowania konsumentów na rynku mleka i przetworów mlecznych wynika, że rynek śmietany i śmietanki w Polsce jest rynkiem rozdrobnionym. Praktycznie każda spółdzielnia mleczarska lub firma o innej formie organizacyjno-prawnej, przetwarzająca mleko, posiada w swojej ofercie śmietanę.

Nie wpływa to jednak na różnorodność produktów pod względem zawartości tłuszczu, jak również opakowań.

Spontaniczna znajomość producentów serka wiejskiego wskazuje na wysoką pozycję lidera w tej kategorii, czyli OSM Piątnica - 27 proc. wskazań. Łowicz wskazało 17 proc. respondentów, a Mlekpol wskazało 11,8 proc.

Stosunkowo od niedawna obserwować można na tym rynku początki procesu markowania i wprowadzania specjalnych nazw. Przykładem marek śmietan mogą być takie marki jak: Łaciata, Łowicka, Milko, Szefa Kuchni, Kuchenny Sekret, Dobrej Gospodyni.

W większości konsumenci wybierający śmietanę i śmietankę kierują się w pierwszej kolejności smakiem (35 proc.) oraz ceną (20 proc.).

Śmietana i śmietanka nabywane są przez ponad 80 proc. osób. Konsument śmietany i śmietanki jest przede wszystkim konsumentem tradycyjnym, chociaż w coraz większym stopniu bierze pod uwagę względy dietetyczne produktu. W swoich decyzjach wyboru kieruje się tradycją i ceną.

Największe segmenty konsumentów dokonywały zakupów raz w tygodniu (50,2 proc.) oraz dwa - trzy razy w tygodniu (22,7 proc.). Większe grupy kupujących śmietany i śmietanki mieszkają w miastach (68 proc.). Konsumentami śmietany w prawie 69 proc. są kobiety, 31 proc. osób sięgających po ten produkt to mężczyźni.

Badając wpływ wieku na preferencje konsumenckie w zakresie śmietany i śmietanki w strukturze konsumentów ogółem największy udział posiadają osoby w wieku poniżej 30 lat (39,5 proc.).
Struktura rynku śmietany i śmietanki według kanałów dystrybucji wskazuje na zwiększającą się rolę supermarketów (ponad 27 proc.). Łączny udział supermarketów, hipermarketów i dyskontów w strukturze sprzedaży tej kategorii produktowej wyniósł 45,5 proc. Najważniejszym kanałem dystrybucji są sklepy spożywcze (52 proc.).

Najbardziej preferowania wielkość opakowania śmietany to opakowanie 200-250 gramów (56,1 proc.). W strukturze rynku według rodzaju opakowania największy udział posiada kubeczek plastikowym (59,5 proc.). Według zawartości tłuszczu najbardziej popularna jest śmietana o 13-18 proc. tłuszczu (50,2 proc. wskazań).

Rynek śmietany i śmietanki podlega zmianom związanym z promowaniem prozdrowotnego stylu życia.

Produkty te traktowane przez część konsumentów jako wysokotłuszczowe są zastępowane przez jogurty naturalne, które już przez swoją nazwę niosą pewien ładunek emocjonalny, świadczący o ich naturalności.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 691) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH