Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sery wciąż najistotniejsze w eksporcie mleczarskim

  • Autor: FAMMU/FAPA
  • Data: 08-11-2016, 19:59
Sery wciąż najistotniejsze w eksporcie mleczarskim
Fot. Shutterstock

Jeszcze w 2014 roku, gdy w sierpniu Rosja wprowadziła zakaz importowy, 10% eksportowanych z Polski serów (w ujęciu wartościowym) trafiało na ten rynek. Wcześniej było to nawet 30% a Rosja była jednym z głównych odbiorców towarów z omawianej grupy wysyłanych z Polski – informuje FAMMU/FAPA.

Embargo funkcjonuje również w bieżącym roku, jednak pomimo to w I połowie 2016 roku odnotowano 5,7% zwyżkę ilości wywozu. Nastąpił natomiast 1% spadek wartości artykułów z omawianej podgrupy. Sery wciąż pozostają najważniejszą pozycją polskiego eksportu mleczarskiego, z ponad 38% udziałem w jego łącznej wartości. W I połowie 2016 roku wysłano 113,1 tys. ton tych przetworów, a wskutek spadających w niemal całym badanym okresie cen odnotowano wspomniany wyżej 1% spadek wartości eksportu, która osiągnęła poziom 286,2 mln EUR.

Największy udział w strukturze eksportu serów z Polski mają sery dojrzewające. W I połowie 2016 roku ich wywóz stanowił ponad 46% wartości (130,5 mln EUR) i 40% wolumenu (czyli 45,7 tys. ton) wszystkich serów, jakie w ubiegłym roku trafiły z naszego kraju za granicę. Oznaczało to 1% spadek wartości, przy 6% zwyżce ilości względem porównawczego okresu 2015 roku. Drugą istotną kategorię stanowią sery świeże i twarogi. W wywozie z I połowy 2016 roku odnotowano 1% spadek wartości (do 88,58 mln EUR, jest to 31% udział w eksporcie serów ogółem), zaś wolumen sprzedaży wzrósł o 7% do 43,7 tys. ton. Słabsze wyniki ilościowe odnotowano w wywozie serów topionych: wolumen zwiększył się o 2% do 22,9 tys. ton, a wartość spadła o 3% do 63,6 mln EUR, co stanowiło ok. 22% wartości eksportu serów ogółem. Z tytułu wywozu 816 ton pozostałych typów serów (z przerostami błękitnej pleśni oraz tartych lub proszkowanych) uzyskano łącznie 3,56 mln EUR.

Najważniejszymi odbiorcami serów i twarogów z Polski są kraje UE (75% ogółu wywozu serów trafiło w I połowie bieżącego roku do krajów Wspólnoty – w ujęciu wartościowym było to 217,9 mln EUR, czyli o 3,4% mniej niż w analogicznym okresie 2015 roku).

W I połowie 2016 roku nastąpiły niewielkie zmiany wśród głównych kierunków eksportu serów z Polski. Przy 13% wzroście ilości (do 14,5 tys. ton) i 12,8% zwyżce wartości (do 39,1 mln EUR) głównym odbiorcą serów z Polski tak jak w całym 2014 i 2015 roku pozostały Czechy. O 7,9% zwiększyła się wartość sprzedaży do Niemiec – obecnie drugiego odbiorcy polskich serów. W analizowanym okresie wysłano tam 18 tys. ton serów i twarogów, (+21,2% w skali roku) za 35,8 mln EUR. Zniżkę odnotowano w wartości sprzedaży serów do Włoch, które zajmują trzecie miejsce w strukturze odbiorców polskich serów (wolumen zmniejszył się o 11,9% do 7,6 tys. ton, a w ujęciu wartościowym odnotowano 16% zniżkę do 23,2 mln EUR).

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 948) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.