REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Sieci mają i wykorzystują uprzywilejowaną pozycję na rynku

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 24-09-2010, 13:59
Sieci mają i wykorzystują uprzywilejowaną pozycję na rynku

Obecnie mamy w Polsce do czynienia z sytuacją, w której sieci handlowe stanowiące tzw. nowoczesny kanał dystrybucji - HSD (hipermarkety, supermarkety oraz sklepy dyskontowe), mimo iż nie przekraczają wartości progowych ustawy antymonopolowej, w swoich relacjach z dostawcami zachowują pozycję uprzywilejowaną - powiedziała podczas VIII Forum Mleczarskiego w Augustowie Magdalena Pieńkowska z ministerstwa gospodarki.

REKLAMA

Sieci to przedsiębiorcy korzystający z dużego potencjału ekonomicznego oraz z ekonomii skali, którzy mają przewagę kontraktową, jednocześnie nie mając pozycji rynkowej określanej jako pozycja dominująca w rozumieniu ustawy antymonopolowej, co umożliwiałoby jej zastosowanie.

Rozwój sieci sklepów zarówno tych wielkopowierzchniowych, jak i supermarketów doprowadził do sytuacji, w której na rynku zaopatrzeniowym występują one w roli kreującego popyt na konkretne produkty, czyli w roli zamawiającego. Za możliwość sprzedawania swoich produktów w sklepach, czyli tak naprawdę za możliwość dostępu do finalnego klienta, producenci są często skazani na wątpliwe pod względem prawnym praktyki oraz warunki dostaw wymuszane przez odbiorców.

Przejawem takich praktyk jest określana w literaturze fachowej urzędów antymonopolowych „dżungla różnorodnych warunków, rabatów i porozumień". W 2000 r. brytyjska Komisja ds. Konkurencji w swoim dochodzeniu stwierdziła, że już 8% udziału w rynku daje władzę wystarczającą do pewnych nadużyć w sieci zaopatrzenia.

Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży.

Zasadą generalną, jaką wywodzi się z tego przepisu jest, że czynem nieuczciwej konkurencji jest każde utrudnianie dostępu do rynku, jeżeli nie znajduje ono uzasadnienia w mechanizmie konkurencji i prowadzi do zagrożenia lub naruszenia interesu ekonomicznego przedsiębiorcy. Ponadto, jak stwierdza doktryna, wyliczenie w tym przepisie przejawów utrudniania dostępu ma charakter przykładowy.

Samo zaś utrudnienie należy interpretować w sensie ekonomicznym jako podejmowanie działań uniemożliwiających innemu przedsiębiorcy rynkową konfrontację oferowanych towarów i usług w zakresie najistotniejszych parametrów konkurencji tj. głównie ceny i jakości. Należy także zwrócić uwagę, że utrudnianie dostępu do rynku może mieć miejsce zarówno po zawarciu umowy między kontrahentami z uwagi na niekorzystne postawienia umowne, jak i przed jej zawarciem (próba narzucenia, wynegocjowania postanowień umownych utrudniających dostęp do rynku). Stąd zarówno skutek, jak i cel zachowań jednego przedsiębiorcy wobec drugiego może wskazywać na utrudnianie dostępu do rynku.

W republice Czeskiej przejęto w 2009 r. ustawę o pozycji dominującej na rynku i jej nadużywaniu, która pomimo krytyki i prezydenckiego weta, stała się obowiązującym prawem. Uznano w niej, że nadużywanie pozycji dominującej w stosunku do dostawców uznaje się za działanie sprzeczne z prawem oraz, że za nadużywanie pozycji dominującej uznaje się działania realizowane w trybie ciągłym.

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • przedsiębiorca 27-09-2010, 11:59:
Mnie Makro zaproponowało opłatę za wejście w kwocie czteromiesięcznego obrotu mojej firmy.
  • Griu 27-09-2010, 10:44:
Miałem kiedyś wylot z lotniska w Bratysławie - takie podwórkowe, jak w Katowicach - był tam parking Hertza za 2000 korun za tydzień i lokalny - za 600 korun, oba przedzielone płotem. Pewnego dnia ten tańszy znikł - znajomy Słowak wyjaśnił mi, że ci droźsi zdławili tańszych - dając łapówy dyrekcji lotniska. Finał - został droższy. W przypadku sieci w Polsce - tylko ostatni głupek nie widzi, że tzw.konsolidacja służy wyłącznie ograniczeniu konkurencji i - w efekcie - zwiększeniu zysków największych graczy. Dla klienta oznacza to podwyżki cen. Dla państwa - dalszy spadek wpływów z podatków (nowe tricki). Kupujcie w sieciach!
  • Siatka 24-09-2010, 16:08:
Rzeczywistość jest chyba jeszcze gorsza. Sieci w ogóle nie dopuszczają nowych dostawców, ciągle odkładają rozmowy na potem,(...) proszę się przypomnieć za pół roku, na koniec roku - czyli na święty nigdy. Mali i średni producenci żywności mają przechlapane. Nigdy nie zostaną wpuszczeni do Tesco, Carrefoura,Auchan czy Biedronki. No chyba, że mają jakiś x-tra unikalny lub pożądany produkt lub stać ich na opłaty za wejście -jakieś 500 tyś. lub mają akurat najtańszy produkt na rynku i wtedy warto go wziąć w dystrybucje (na 60 dni termin płatności). Obcy kapitał zawładnął polskim rynkiem handlu detalicznego. Polskie małe firmy mają naprawdę do du...y.

Zobacz wszystkie komentarze (3)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 614) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH