Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Słaby złoty ożywił handel zagraniczny przetworami mlecznymi

  • Autor: Bank BGŻ
  • Data: 31-01-2012, 13:01
Słaby złoty ożywił handel zagraniczny przetworami mlecznymi

Osłabienie złotego trwające od sierpnia 2011 r. przyczyniło się do wyraźnego ożywiania zagranicznej wymiany handlowej przetworami mleczarskimi, i to pomimo spadku cen artykułów mlecznych na rynku globalnym - oceniają analitycy Banku BGŻ.

Wyraźną poprawę wyników eksportowych obserwuje się od połowy III kwartału 2011 roku. W tym czasie (od sierpnia do grudnia) światowe ceny masła obniżyły się o prawie 20 proc., serów typu Cheddar o 10 proc., zaś odtłuszczonego mleka w proszku o 2 proc. Jednocześnie złoty osłabił się w stosunku do euro o prawie 9 proc. Prawdopodobnie ten czynnik w największym stopniu zadecydował o wzroście wywozu produktów mlecznych poza granice Polski.

Według najnowszych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w okresie styczeń - listopad ub. r. przychód ze sprzedaży zagranicznej produktów mlecznych zwiększył się o 17 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku do 1216,5 mln euro lub o 18 proc. do 4936,2 mln zł. Warto jednak zwrócić uwagę, że jeszcze w lipcu 2011 r. mieliśmy do czynienia ze spadkiem wartości eksportu (o 1 proc. względem lipca 2010 r.).

W ubiegłym roku najszybciej rozwijała się sprzedaż zagraniczna masła, choć w II połowie roku dynamika wzrostu znacznie wyhamowała. Niemniej i tak w okresie styczeń-listopad eksport zwiększył się o 57 proc. r/r do 127,3 mln euro. Silnie wzrosła także wartość wywozu serwatki - o ponad 31 proc. do 121,7 mln euro. Jedyną kategorią produktów, w przypadku których wartość wywozu obniżyła się relacji do ubiegłego roku były jogurty, maślanka i mleko zsiadłe - spadek o 2 proc. r/r do 114,1 mln euro.

Warto zauważyć, że w II połowie roku zaczął rosnąć także wolumen produktów sprzedanych na rynkach zagranicznych. Dotyczy to przede wszystkim masła i serwatki, niemniej wzrosty obserwowane były także w odniesieniu do mleka w proszku.

Podstawowym rynkiem zbytu polskich artykułów mleczarskich pozostają kraje UE-27, choć ich udział w 2011 r. nieznacznie zmalał, m.in. na korzyść Algierii. W okresie pierwszych jedenastu miesięcy ub. r. do Wspólnoty skierowaliśmy ponad 80 proc. polskich produktów wobec 83 proc. w 2010 roku. W tym samym czasie udział Algierii w eksporcie mleka w proszku zwiększył się z 10 proc. do 19 proc.

Pomimo obniżek cen na rynkach światowych wydaje się, że słaby złoty może przełożyć się, przynajmniej w I połowie roku, na dalszy wzrost wartości eksportu przetworów mleczarskich. Co za tym idzie, ceny skupu mleka nadal mogą utrzymywać się na wysokim poziomie. Zwłaszcza, że w ostatnich tygodniach sytuacja na rynku globalnym wydaje się stabilizować. Podczas ostatniej aukcji kontraktów terminowych zorganizowanej przez Fonterrę na platformie GlobalDairyTrade (17 stycznia br.) doszło do umocnienia notowań większości przetworów - średnio o 2 proc. w przypadku kontraktu marcowego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 111) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.