Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

Spadają ceny nabiału

W marcu tego roku zaobserwowano spadek cen nabiału. Ceny detaliczne mleka, serów i jaj były przeciętnie o 3,3 proc. niższe niż w marcu ubiegłego roku. Aż o 5,1 proc. mniej konsumenci płacili za sery dojrzewające i topione, o 4,7 proc. tańsze było mleko. Ceny jaj obniżyły się o 2,4 proc. W mniejszym stopniu, o 1,8 proc. potaniały jogurty, śmietana, napoje i desery mleczne – wynika z analiz Banku BGŻ BNP Paribas na podstawie danych GUS.

Spadają ceny nabiału
Fot. Shutterstock

Największy spadek odnotował ser dojrzewający, którego cena była o 12 proc. niższa niż przed rokiem. Porównując do marca 2014 r. ta obniżka wyniosła aż 25 proc. Masło potaniało o 8,9 proc. Znaczące obniżki widoczne są też w przypadku mleka spożywczego o zawartości tłuszczu 2-2,5 proc, które kosztuje o około 6,8 proc. mniej niż przed rokiem. Nieco tańsza - o 2,4 proc. jest śmietana o zawartości tłuszczu 18 proc. Mniej kosztowały również sery twarogowe półtłuste, zanotowały spadek cen o 0,8 proc. Tak niewielka obniżka cen serów twarogowych może być związania z dużym wzrostem ich eksportu na rynek innych krajów członkowskich, gdzie cieszą się one coraz większą popularnością.

– Spadki cen detalicznych produktów mleczarskich dotyczyły większości krajów Unii Europejskiej. Według danych Eurostat, w UE w marcu br. za mleko, sery i jaja konsumenci płacili przeciętnie o 2,5 proc. mniej niż przed rokiem. Największy spadek cen nabiału odnotowano w Czechach, gdzie obniżyły się one w ciągu roku o 11,4 proc. W Rumunii nabiał potaniał o 10,8 proc., podobnie na Słowacji o 7,2 proc. i na Węgrzech 6,0 proc. – powiedział Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas. Jedynie w dwóch krajach UE – w Belgii i na Malcie – ceny detaliczne serów, mleka i jaj w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosły, odpowiednio o 1,3 proc. i 0,1 proc. – dodał Paweł Wyrzykowski.

Niższe ceny produktów mleczarskich mogą przyczynić się do wzrostu spożycia tych wyrobów w Polsce. Z danych prezentowanych w raporcie „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności” przygotowanym przez Bank BGŻ BNP Paribas wynika, że popyt na produkty mleczarskie w Polsce do 2020 roku zwiększy się o ok. 5 proc.

W kwietniu minął rok, kiedy w krajach Unii Europejskiej zostały zniesione ograniczenia dotyczące produkcji mleka. W tym czasie w Polsce skup mleka zwiększył się o 5,2 proc. do 10,8 mld l, co oznacza że do przetwórstwa trafiło o 530 mln litrów mleka więcej, niż to miało miejsce w ostatnich 12 miesiącach obowiązywania kwot na produkcję mleka. W większości innych państw członkowskich również odnotowano wzrost dostaw mleka do mleczarń, np. w Irlandii wzrosły one o ponad 15 proc.

Znacznie większa podaż mleka na rynku unijnym, a także wzrost produkcji mleka w innych regionach świata, w połączeniu z mniejszymi zakupami produktów mleczarskich ze strony Chin oraz rosyjskim embargiem na produkty mleczarskie, doprowadziły do znaczącego spadku cen mleka i produktów mleczarskich na świecie i w Polsce.

W marcu br. producenci mleka w Polsce za litr mleka dostarczonego do mleczarni otrzymywali przeciętnie 1,06 zł czyli o 12,5 proc. mniej niż rok temu i aż o 30 proc. mniej niż w marcu 2014 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    nabiał RSS ALERT    /    ceny produktów mleczarskich RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.221.75.115
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.