Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Specjalizacja szansą na przetrwanie niewielkich mleczarni

  • Autor: Łukasz Stępniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 05-05-2008, 15:13
Specjalizacja szansą na przetrwanie niewielkich mleczarni

Według specjalistów, obecna sytuacja na rynku, gdzie wszyscy produkują wszystko, nie może trwać wiecznie. - Mleczarnie będą się coraz bardziej specjalizowały chociażby po to, aby skupić się na jednym produkcie i maksymalnie podnieść jego jakość. To warunek konieczny, aby znaleźć na niego odbiorcę - mówi Waldemar Broś, wiceprezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich. Druga kwestia to obniżenie jednostkowych kosztów produkcji. W zakładach, w których produkuje się różne kategorie produktów, bałagan jest ogromny, poza tym procesy są o wiele bardziej skomplikowane, a przez to kosztowne.

To z jednej strony daje właścicielom mleczarni złudne wrażenie, że skoro produkują wszystko, to więcej sprzedają, bo zaspokajają dużą część potrzeb konsumentów. Z drugiej strony, ma "zabezpieczyć" firmę w przypadku dekoniunktury. Gdy jeden produkt przestaje się sprzedawać, zawsze można zarobić na drugim lub trzecim. O ile w przypadku dużych holdingów mleczarskich, takich jak Mlekpol czy Mlekovita, ta strategia wydaje się dość racjonalna, w przypadku małych mleczarni, o dużych kosztach produkcji, wydaje się o wiele mniej opłacalna.

Specjalizacja mleczarni, tak jak konsolidacja rynku mleczarskiego, ciągle się spóźnia, jednak wcześniej czy później nastąpi. Oczywiście, w inny sposób do specjalizacji będą podchodzić duże firmy, a inaczej będzie wyglądał ten proces w przypadku małych, regionalnych zakładów. W obu przypadkach różne będzie także ryzyko podejmowanych decyzji. - W moim przekonaniu, specjalizacja ma największy sens przy koncentracji, czyli w systemie wielozakładowym - mówi Waldemar Broś. Dobrym przykładem jest Mlekovita, w skład której wchodzi 10 mleczarni.

Firma może sobie pozwolić na specjalizację kolejnych zakładów - jedna mleczarnia skupia się np. na produkcji masła, inna jogurtów, a trzecia serów. Skuteczność tego typu specjalizacji w ramach grupy potwierdzają działania największych polskich mleczarni, które w momencie rozpoczęcia światowej koniunktury na mleko maksymalizowały pracę swoich proszkowni, zmniejszając jednocześnie produkcję innych, mniej opłacalnych działów produkcji.

Nie tylko najwięksi mogą specjalizować poszczególne zakłady. - Wewnątrz naszej grupy każdy z zakładów skupił się na innym produkcie, ale nawet przy mniejszym przerobie surowca dla jednego zakładu daje to dużą skalę produktu na rynku, ponieważ produkuje on jeden, a nie kilka wyrobów - mówi Kazimierz Łoś, prezes PHZ SM Lacpol. Jeżeli weźmiemy więc z każdego zakładu po jednym produkcie, to okazuje się, że w sumie grupa ma bardzo szeroką gamę produktową w ofercie przy dużej skali produkcji, co znacznie obniża koszty działania. - To nam pozwala konkurować z innymi podmiotami, np. spółdzielniami, które chwalą się, że produkują nawet 30 wyrobów. Może ofertę mają i szeroką, ale jednocześnie skala produkcji dla każdego produktu jest bardzo mała, a opłacalność takiego działania jest niewielka - dodaje prezes Lacpolu.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 746) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH