Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Mleko

Spożycie artykułów mleczarskich spada

Mimo poprawy sytuacji dochodowej ludności, z uwagi na znaczący wzrost cen detalicznych przetworów mleczarskich względem pozostałych produktów żywnościowych, w 2014 r. zarówno bilansowe spożycie mleka i jego przetworów, jak i ich konsumpcja w gospodarstwach domowych, uległy obniżeniu - podają analitycy banku BGŻ BNP Paribas.

Spożycie artykułów mleczarskich spada
(fot. ŁR)

Autor: BGŻ BNP Paribas
Data: 14-10-2015, 11:55

Według danych GUS, po silnym wzroście w 2013 r., bilansowa konsumpcja mleka (łącznie z mlekiem na przetwory) w 2014 r., w porównaniu z rokiem poprzednim, obniżyła się o 0,5 proc. do 205 l w przeliczeniu na jednego mieszkańca.

 Spadek spożycia produktów mleczarskich w gospodarstwach domowych był głębszy. Z badań budżetów gospodarstw domowych GUS wynika, że w 2014 r., w porównaniu z rokiem poprzednim, przeciętne miesięczne spożycie mleka i jego przetworów w przeliczeniu na 1 osobę w gospodarstwie domowym obniżyło się o ok. 2,4 proc.

W największym stopniu obniżyła się konsumpcja mleka spożywczego pitnego i śmietany – po 2,7 proc. odpowiednio do 3,26 l i 0,36 l. Na zmniejszenie spożycia mleka w gospodarstwach domowych ,w 2014 r., które wpisuje się w długookresową tendencji spadku jego konsumpcji, istotny wpływ miał wzrost cen. W 2014 r., w porównaniu z rokiem poprzednim, ceny detaliczne mleka wzrosły średnio o 5,0 proc., podczas gdy ceny żywności i napojów bezalkoholowych ogółem obniżyły się o 0,9 proc.

Trzeci rok z rzędu zmniejszyła się również konsumpcja jogurtów. W 2014 r. w porównaniu z rokiem poprzednim ich spożycie w gospodarstwach domowych zmniejszyło się o 2,0 proc. do 0,50 kg. Spożycie twarogów w 2014 r. zmniejszyło się o 2,3 proc. do 0,43 kg.

Poprawa sytuacji dochodowej gospodarstw domowych miała wpływ na wzrost spożycia serów dojrzewających i topionych (o 2,6 proc. do 0,39 kg). Poziom konsumpcji tych produktów jest silne uzależniony od poziomu dochodów. W I grupie kwintylowej (obejmującej 20 proc. populacji o najniższych dochodach) spożycie serów dojrzewających i topionych wyniosło 0,26 kg miesięcznie i było ponad dwukrotnie mniejsze, niż w V grupie kwintylowej (obejmującej 20 proc. populacji o najwyższych dochodach), w której wyniosło 0,56 kg. Warto zaznaczyć, że konsumpcja serów dojrzewających i topionych  zwiększyła się mimo znaczącego wzrostu ich cen (przeciętnie w 2014 r. o 4,2 proc.).

Niższe niż w roku ubiegłym ceny artykułów mleczarskich i dalsza poprawa sytuacji dochodowej ludności oraz niższy popyt eksportowy pozwalają przypuszczać, że  spożycie produktów mleczarskich w 2015 r. wzrośnie i będzie w szczególności  dotyczył serów dojrzewających gdyż ich ceny detaliczne w pierwszych ośmiu miesiącach 2015 r. były przeciętnie o 6,0 proc. niższe niż w analogicznym okresie przed rokiem. Czynnikiem hamującym wzrost popytu na artykuły mleczarskie może być znacząca obniżka cen mięsa i jego przetworów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

branża mleczarska RSS ALERT    /    spożycie mleka RSS ALERT    /    przetwory mleczarskie RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • ek 2017-02-21 13:40:34
    Spożycie mleka maleje ponieważ coraz bardziej powszechna staje się świadomość, że mleko jest niezdrowe. W moim najbliższym otoczeniu, np. 4 osoby zmniniejszyły spozycie mleka o 90%. Dodam, że nie są to osoby młode, które śledzą trędy, tylko po 50-tce.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.212.243.191
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.