Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sprzedaż produktów mleczarskich w Chinach dynamicznie rośnie

  • Autor: Bank BGŻ
  • Data: 13-03-2012, 12:09
Sprzedaż produktów mleczarskich w Chinach dynamicznie rośnie
Chiny obecnie są trzecim globalnym producentem mleka, po Indiach i USA

Szybki rozwój miast, w tym pojawienie się restauracji typu Pizza Hut, oraz przejęcie zachodnich wzorców konsumpcji, skutkowały w ostatnich latach dynamicznym wzrostem sektora mleczarskiego w Chinach. Według danych Euromonitor w 2010 r. wartość sprzedaży przetworów mleczarskich osiągnęła 27,43 mld USD.

W tym czasie, zgodnie z wyliczeniami Rabobanku, wolumen sprzedaży produktów płynnych wyniósł 30 mln l, tj. niemal się podwoił w ciągu 7 lat.

Największe przyrosty odnotowywano w przypadku napojów na bazie mleka (o 26% rocznie), mleka smakowego (wzrost o 16%), mleka dla dzieci (o 14%) oraz jogurtów (o 13% rocznie). Jedyną kategorią produktów tracącą na znaczeniu było mleko w proszku przeznaczone dla osób dorosłych -- spadek wolumenu sprzedaży o 8% rocznie.

Chiny obecnie są trzecim globalnym producentem mleka -- po Indiach i USA. Niemniej, spożycie mleka per capita jest nadal istotnie niższe niż na świecie. W 2007 r. przeciętny mieszkaniec Państwa Środka konsumował średnio 28 litrów mleka rocznie, a w 1985 r. zaledwie 5 litrów (dla porównania w Polsce w 2011 r. było to 193 litrów mleka plus 4,2 kg masła).

Mimo szybko rosnącej produkcji mleka -- w latach 1985-2010 zwiększyła się ona ponad 7-krotnie -- Chiny nadal są w dużym stopniu uzależnione od importu. W 2010 r. wolumen przywozu mleka w proszku (w tym serwatki) do Państwa Środka zwiększył się o 51% do 514 tys. t, zaś wartość osiągnęła poziom 1,9 mld USD, co oznacza przyrost o 92% w skali roku. Według danych GTA (za Komisją Europejską) w 2011 r. wolumen importu odtłuszczonego mleka w proszku (OMP) wzrósł o kolejne 47% do 129,9 tys. t, zaś mleka pełnego (PMP) obniżył się o prawie 2% do 319,7 tys. ton.

Warto zwrócić też uwagę za rosnące w ostatnim czasie zakupy masła przez Chiny. Od 2008 r. do 2011 r. przywóz masła zwiększył się ponad 2-krotnie do 18,3 tys. ton.

Wiele wskazuje na to, że dynamiczny rozwój sektora mleczarskiego w Chinach utrzyma się także w kolejnych latach. Według firmy McKinsey, w 2005 r. niewiele ponad 20% gospodarstw domowych w chińskich miastach można było zaliczyć do klasy średniej. Jednak w 2020 r. odsetek ten ma wzrosnąć do prawie 80%. Wzrost dochodów ludności, urbanizacja, rozwój sieci fast food przyczyniają się do zmiany nawyków żywieniowych i coraz częstszego spożywania przetworów mleczarskich, w tym np. praktycznie nieznanych do tej pory serów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 288) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH